Psychologia kliniczna WNP-PEZ-PKLIN
Celem zajęć będzie wprowadzenie studentów w problematykę psychologii klinicznej. Studenci zostaną zapoznani z definiowaniem psychologii klinicznej i zdrowia psychicznego. Następnie zostanie zaprezentowana historia powstania tego działu psychologii. Studenci zostaną zapoznani z zasadami diagnozowania zaburzeń psychicznych, po czym zostaną scharakteryzowane zaburzenia psychiczne okresu dojrzewania oraz zaburzenia psychiczne w dorosłości. Ostatnia część zajęć zostanie poświęcona pomocy psychologicznej i szkołom i zasadom prowadzenia psychoterapii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W07- student ma pogłębioną wiedzę na temat okresów rozwojowych, a także ma świadomość działań jakie należy podejmować, aby wspierać rozwój człowieka na poszczególnych etapach życia
NP2_U06 - student umie scharakteryzować najważniejsze zadania rozwojowe charakterystyczne dla okresu adolescencji i dorosłości, a także umie wskazać na konkretne działania ważne z punktu widzenia poprawy jakości życia człowieka na różnym etapie życia
NP2_K02 - student potrafi dobierać różne sposoby pracy, wsparcia rozwoju w zależności od fazy życia jednostki, potrafi patrzeć na jednostkę w sposób holistyczny
aktywność w ćwiczeniach
ECTS= 15/25 = 1
Kryteria oceniania
Wiedza
-na ocenę 5: Student będzie posiadał bogatą wiedzę na temat przedmiotu i historii powstania psychologii klinicznej i tego, czym jest zdrowie psychiczne, podstaw diagnozy psychologicznej i kryteriów rozpoznawania poszczególnych zaburzeń psychicznych.
-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość bogatą wiedzę na temat przedmiotu i historii powstania psychologii klinicznej i tego, czym jest zdrowie psychiczne, podstaw diagnozy psychologicznej i kryteriów rozpoznawania poszczególnych zaburzeń psychicznych.
-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, aczkolwiek wystarczającą wiedzę na temat przedmiotu i historii powstania psychologii klinicznej i tego, czym jest zdrowie psychiczne, podstaw diagnozy psychologicznej i kryteriów rozpoznawania poszczególnych zaburzeń psychicznych.
-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej wiedzy na temat przedmiotu i historii powstania psychologii klinicznej i tego, czym jest zdrowie psychiczne, podstaw diagnozy psychologicznej i kryteriów rozpoznawania poszczególnych zaburzeń psychicznych.
Umiejętności
-na ocenę 5: Student będzie posiadał bardzo dużą umiejętność rozpoznawania osób z różnymi zaburzeniami psychicznymi i rozpoznawania ich potrzeb w zakresie pomocy psychologicznej i psychoterapii.
-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość dużą umiejętność rozpoznawania osób z różnymi zaburzeniami psychicznymi i rozpoznawania ich potrzeb w zakresie pomocy psychologicznej i psychoterapii.
-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, chociaż wystarczającą umiejętność rozpoznawania osób z różnymi zaburzeniami psychicznymi i rozpoznawania ich potrzeb w zakresie pomocy psychologicznej i psychoterapii.
-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej umiejętności rozpoznawania osób z różnymi zaburzeniami psychicznymi i rozpoznawania ich potrzeb w zakresie pomocy psychologicznej i psychoterapii.
Kompetencje
-na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie rozmawiać z osobami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne i udzielać im podstawowej pomocy psychologicznej.
-na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie rozmawiać z osobami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne i udzielać im podstawowej pomocy psychologicznej.
-na ocenę 3: Student będzie potrafił w niewielkim, chociaż wystarczającym stopniu rozmawiać z osobami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne i udzielać im podstawowej pomocy psychologicznej.
-na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne i udzielać im podstawowej pomocy psychologicznej.
Literatura
1. Carson R.C., Buchter J.N., Mineka S., Psychologia zaburzeń., GWP, 2005.
2. Seligman M. E. P., Walker E. F., Rosenham D. L. Psychopatologia. Zysk i S-ka., 2003.
3. Sęk I. Psychologia kliniczna, PWN, 2014.
4.Sek H. (red) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: