Pedagogika specjalna WNP-PEZ-PESC
Realizacja przedmiotu służy:
- uzyskaniu przez studenta podstawowej wiedzy o miejscu, charakterze, znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej, a ponadto:
- nabyciu podstawowych umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji;
- celem przedmiotu jest również wyposażenie studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań w zakresie edukacji włączającej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - NP1_W13; Efekt przedmiotowy 2. - NP1_W31, Efekt przedmiotowy 3. - NP1_W32
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4. - NP1_U24; Efekt przedmiotowy 5. - NP1_U26
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 6. - NP1_K09; Efekt przedmiotowy 7. - NP1_K11; Efekt przedmiotowy 8. - NP1_K13
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę.
Efekt przedmiotowy 2.
Student zna koncepcje pracy rehabilitacyjnej i resocjalizacyjnej, wsparcia, edukacji, doradztwa, profilaktyki i kompensacji osób o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Efekt przedmiotowy 3.
Student zna i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4.
Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania potrzeb i problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Efekt przedmiotowy 5.
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji działań innowacyjnych, profilaktycznych, zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 6.
Student jest gotowy do prowadzenia działalności zgodnie z dyrektywami metodycznymi w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej.
Efekt przedmiotowy 7.
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów, także w rozpoznawaniu potrzeb dzieci, młodzieży oraz dorosłych, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne.
Efekt przedmiotowy 8.
Student jest gotów do respektowania umiejętności i możliwości jednostki na poszczególnych etapach rozwoju.
Kryteria oceniania
ocena 3,0 (dst):
Wiedza
Student z trudem operuje uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student z trudem opisuje i wyjaśnia koncepcje pracy rehabilitacyjnej i resocjalizacyjnej, wsparcia, edukacji, doradztwa, profilaktyki i kompensacji osób o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, z trudem rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student z błędami opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student z trudem potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania potrzeb i problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student z błędami potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji działań innowacyjnych, profilaktycznych, zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
Kompetencje społeczne
Student jest z trudem gotowy do prowadzenia działalności zgodnie z dyrektywami metodycznymi w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej. Student jest z trudem gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów, także w rozpoznawaniu potrzeb dzieci, młodzieży oraz dorosłych, wykazuje słabą wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne. Student jest z trudem gotów do respektowania umiejętności i możliwości jednostki na poszczególnych etapach rozwoju.
ocena 3,5 (dst plus):
Wiedza
Student dostatecznie operuje uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student dostatecznie opisuje i wyjaśnia koncepcje pracy rehabilitacyjnej i resocjalizacyjnej, wsparcia, edukacji, doradztwa, profilaktyki i kompensacji osób o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, dostatecznie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student dostatecznie opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student dostatecznie potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania potrzeb i problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student dostatecznie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji działań innowacyjnych, profilaktycznych, zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
Kompetencje społeczne
Student jest dostatecznie gotowy do prowadzenia działalności zgodnie z dyrektywami metodycznymi w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej. Student jest dostatecznie gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów, także w rozpoznawaniu potrzeb dzieci, młodzieży oraz dorosłych, wykazuje dostateczną wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne. Student jest dostatecznie gotów do respektowania umiejętności i możliwości jednostki na poszczególnych etapach rozwoju.
ocena 4,0 (db):
Wiedza
Student poprawnie operuje uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student dość dobrze opisuje i wyjaśnia koncepcje pracy rehabilitacyjnej i resocjalizacyjnej, wsparcia, edukacji, doradztwa, profilaktyki i kompensacji osób o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, dość dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student wystarczająco opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student poprawnie potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania potrzeb i problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student dość dobrze potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji działań innowacyjnych, profilaktycznych, zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
Kompetencje społeczne
Student jest wystarczająco gotowy do prowadzenia działalności zgodnie z dyrektywami metodycznymi w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej. Student jest wystarczająco gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów, także w rozpoznawaniu potrzeb dzieci, młodzieży oraz dorosłych, wykazuje zadowalającą wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne. Student jest wystarczająco gotów do respektowania umiejętności i możliwości jednostki na poszczególnych etapach rozwoju.
ocena 4,5 (db plus):
Wiedza
Student zadowalająco operuje uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student odpowiednio opisuje i wyjaśnia koncepcje pracy rehabilitacyjnej i resocjalizacyjnej, wsparcia, edukacji, doradztwa, profilaktyki i kompensacji osób o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student zadowalająco opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student zadowalająco potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania potrzeb i problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student dobrze potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji działań innowacyjnych, profilaktycznych, zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
Kompetencje społeczne
Student jest odpowiednio gotowy do prowadzenia działalności zgodnie z dyrektywami metodycznymi w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej. Student jest odpowiednio gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów, także w rozpoznawaniu potrzeb dzieci, młodzieży oraz dorosłych, wykazuje odpowiednią wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne. Student jest odpowiednio gotów do respektowania umiejętności i możliwości jednostki na poszczególnych etapach rozwoju.
ocena 5,0 (bdb):
Wiedza
Student w pełni operuje uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student kompletnie opisuje i wyjaśnia koncepcje pracy rehabilitacyjnej i resocjalizacyjnej, wsparcia, edukacji, doradztwa, profilaktyki i kompensacji osób o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, bardzo dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student w pełni opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student w pełni potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania potrzeb i problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student kompletnie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji działań innowacyjnych, profilaktycznych, zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni gotowy do prowadzenia działalności zgodnie z dyrektywami metodycznymi w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej. Student jest w pełni gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów, także w rozpoznawaniu potrzeb dzieci, młodzieży oraz dorosłych, wykazuje pełną wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne. Student jest w pełni gotów do respektowania umiejętności i możliwości jednostki na poszczególnych etapach rozwoju.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: