Pedagogika wczesnoszkolna WNP-PEZ-PEDWCZ
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina nauk pedagogicznych - zakres i przedmiot badań, jej cele, zadania, funkcje.
2. Geneza nauki całościowej i jej podstawowe założenia / C. Freinet, M. Montessori, O.Decrol'y, M.Grzegorzewska.
3.Paradygmaty edukacyjne pedagogiki wczesnoszkolnej - założenia teoretyczne a możliwości realizacyjne.
4. Podstawy teoretyczne edukacji wczesnoszkolnej -koncepcja J. Piageta
5. Podstawy teoretyczne edukacji wczesnoszkolnej -koncepcja L.Wygotskiego.
6. Podstawy teoretyczne edukacji wczesnoszkolnej -koncepcja J. Brunera.
7. Zasady, metody, formy i środki dydaktyczne- ich istota, jasność i zakres stosowania w edukacji wczesnoszkolnej dziecka.
8. Aksjologiczny wymiar edukacji wczesnoszkolnej- założenia programowe a możliwości realizacyjne.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
EK1. Student formułuje cele, zadania, podstawowe funkcje edukacji wczesnoszkolnej w ujęciu pedagogiki humanistycznej.
EK2. Student charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwojowe dziecka wieku wczesnoszkolnego.
umiejętności:
EK1. Student na bazie wiedzy teoretycznej rozwiązuje problemy dydaktyczno-wychowawcze na poziomie I szczebla edukacyjnego.
EK2. Student zna i interpretuje sposoby zastosowania zasad, metod, form pracy z dzieckiem w kontekście jego indywidualnego rozwoju.
kompetencje społeczne:
EK1. Student uzasadnia konieczność modyfikacji oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych uwzględniając możliwości rozwojowe ucznia.
EK2. Prezentuje wysoki poziom kultury w przyjmowanej postawie i wypowiedziach.
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe- 15
przygotowanie do zajęć:- 30
przygotowanie do egzaminu: -35
przygotowanie do kolokwium: - 10
ŁĄczna liczba godzin: 85 (3 ECTS)
Literatura
Literatura obowiązkowa
Edukacja wczesnoszkolna : rzeczywistość i perspektywy / [red. nauk. Jan Kida] ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna. Instytut Pedagogiki.
(Anty)edukacja wczesnoszkolna / red. nauk. Dorota Klus-Stańska.
Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna w dobie przemian / red. nauk. Marzena Chrost, Anna Królikowska.
Pedagogika wczesnoszkolna : dyskursy, problemy, rozwiązania / red. nauk. Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska.
Literatura uzupełniająca
Widok standardowy Widok ISBD
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna : badania, opinie, inspiracje / pod red. nauk. Małgorzaty Karwowskiej-Struczyk, Doroty Sobierańskiej, Magdaleny Szpotowicz.
Obraz dziecka funkcjonujący w nowych dokumentach programowych / Jolanta Nowak.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: