Pedeutologia WNP-PEZ-PEDE
Treści merytoryczne: pedeutologia jako nauka (definicja, przedmiot, źródła, metody); określenie relacji wychowawczej; podmiotowość nauczyciela i ucznia; talent pedagogiczny; osobowość nauczyciela-wychowawcy; autorytet; wolność wychowawcy – wolność wychowanka; wolność przekonań, indoktrynacja; nauczyciel wobec problemów światopoglądowo–religijnych; teoria a praktyka; współczesne tendencje w pedeutologii; odpowiedzialność nauczyciela-wychowawcy; Karta Nauczyciela.
Metody oceny: aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji lub pracy, sprawdzian dotyczący wiedzy przekazywanej na wykładzie oraz lektur obowiązkowych
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Student
1. ma pogłębioną wiedzę na temat źródeł pedagogiki i miejscu nauczyciela w systemie edukacji
2. potrafi wskazać obiektywne i subiektywne warunki sytuacji nauczyciela;
3. analizuje główne problemy relacji nauczyciel-uczeń;
4. jest zdolny zaplanować drogę rozwoju zawodowego i samorozwoju;
5. ma wystarczająca wiedzę do analizowania problemów praktycznych dotyczących roli nauczyciela
6. charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela;
7. rozumie potrzebę moralnej oceny problemów zawodowych.
ECTS
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz.
przygotowanie do kolokwium - 30 godz.
suma godzin - 75
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;
- zdolność krytycznej lektury tekstów pedagogicznych;
- umiejętność trafnego doboru i stosowania metod pedagogicznych
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki pedeutologicznych problemów
dostateczna (3) - zna podstawową terminologię; trafnie określa charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela;
dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy relacji nauczyciel-uczeń w teorii i praktyce; trafnie charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania problemów pedeutologicznych; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy; rozumie potrzebę moralnej oceny problemów zawodowych.
Literatura
podstawowa:
Dawid J. W. O duszy nauczycielstwa, w: Pisma pedagogiczne, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1961;
Woroniecki J., Długomyślność jako cnota wychowawcy;
Woroniecki, J., Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001
Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;
Melosik Z., Pedagogika postmodernizmu
Schoenebeck H von, Rozstanie z pedagogiką;
Stróżewski W., Mała fenomenologia autorytetu
Starnawski W. Bycie osobą, Warszawa 2011
Starnawski W., Prawda jako zasada wychowania, Warszawa 2008
do prezemntacji:
Bogusław Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004
Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998
pomocnicza:
H.KWIATKOWSKA, Pedeutologia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, K. ETHOS (Autorytet – akceptacja i kontestacja) 1997, nr 1 (37), Instytut Jana Pawła II, Lublin 1997; Z. JASIŃSKI, T. LEWOWICKI (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2000; A. MOLESZTAK, A. TCHÓRZEWSKI, W. WOŁOSZYN, W kręgu wartości moralnych nauczyciela, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: