Pedagogika chrześcijańska WNP-PEZ-PCHRZ
Celem wykładu jest wskazanie, że chrześcijaństwo jako religia i jako system doktrynalny odegrało ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej kultury. Student, odwołując się do dokumentów Kościoła powinien umieć uzasadnić obecność chrześcijan w różnych sektorach życia, w tym również na gruncie wychowania i pedagogiki. Odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby wskazać jej znaczenie dla pełnego (integralnego) rozwoju człowieka.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student po ukończeniu wykładu zna elementarną terminologię używaną w pedagogice o inspiracji chrześcijańskiej oraz rozumie jej źródła.
Potrafi wskazać, że chrześcijaństwo jako religia i jako system doktrynalny odegrało ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej kultury.
Umiejętności
Student, odwołując się do dokumentów Kościoła potrafi uzasadnić obecność chrześcijan w różnych sektorach życia, w tym również na gruncie wychowania i pedagogiki.
Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów.
Kompetencje
Odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka.
Wyraża przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe - wykład 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25
Przygotowanie się do egzaminu 20
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji
Inne formy - indywidualna praca z tekstem 15
Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne składające się z dziesięciu pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć.
Punkty - ocena:
10-9 = 5.0
8 = 4.5
7 = 4.0
6 = 3.5
5 = 3.0
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przedstawić źródeł pedagogiki o inspiracji chrześcijańskiej oraz podstawowych dokumentów Kościoła na temat wychowania;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi zaprezentować elementarną terminologię używaną w pedagogice o inspiracji chrześcijańskiej, przedstawić i sformułować podstawowe problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka oraz wymienić podstawowe dokumenty Kościoła na temat wychowania młodzieży;
- na ocenę 4 (db): prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa jako religii i jako systemu doktrynalnego, który odegrał ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej edukacji i kultury;
- na ocenę 5 (bdb): odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby potrafi przedstawić i sformułować podstawowe problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka oraz ważne miejsce inspiracji chrześcijańskiej we współczesnej edukacji i kulturze.
Literatura
Literatura podstawowa:
Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim; M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 1999; J. Bagrowicz, Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000; Z. Marek, Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014.
Literatura uzupełniająca:
J. Bagrowicz, S. Jankowski, Pan Bóg twój, wychowuje ciebie (Pwt 8,5). Studia z pedagogiki biblijnej, Toruń 2005; Pedagogika chrześcijańska. Tradycja współczesność nowe wyzwania, red. J. Michalski, A. Zakrzewska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010; Pedagogia katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, t. 1, red. J. Kostkiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: