Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Współczesne kontrowersje: osoba, rodzina, religia WNP-PEZ-NH222223-2
1. Dwie opcje: kultura – anty-kultura
2. Jednostka, osoba, prawa jednostki, prywatność, uspołecznienie
3. Tolerancja, pluralizm
4. Małżeństwo – modele, społeczne i indywidualne znaczenie, związki nieformalne, wolne związki
5. Rodzina – modele, osobowy model
6. Dziecko – rola dziecka w kulturze, wykorzystywanie dzieci
7. Religia – znaczenie osobowe, społeczne, fanatyzm religijny i świecki, osobowe i społeczne znaczenie wiary
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza
EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i uwarunkowań dotyczących współczesnych problemów występujących w wychowaniu
EK 2: Zna podstawowe problemy i zależności występujące między nimi
Umiejętności
EK 3: Student potrafi rozróżniać wagę i znaczenie współczesnych problemów występujących w wychowaniu
EK 4: Potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i praktyczne znaczenie z nimi związane.
Kompetencje społeczne
EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać uwarunkowania i konsekwencje moralne występujące w omawianych problemach
EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy.
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
- udział w wykładzie - 15 godzin
- przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz.
- przygotowanie do egzaminu – 30 godz.
ECTS: 3
Suma godzin: 75 = 3 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- znajomość tematyki;
- umiejętność formułowania problemów;
- zdolność krytycznej lektury tekstów;
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między problemami; nie potrafi analizować problemów związanych z wychowaniem;
dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między problemami; potrafi analizować problemy związane z wychowaniem;, ale w sposób nie pogłębiony;
dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów dotyczących wychowania, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nimi, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną.
bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów dotyczących wychowania, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych.
Literatura
Adamski Franciszek, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002
Chantal Delsol, Kamienie węgielne. Na czym nam zależy?, Znak, Krakow2018 (Krytyka „bezczelnego humanizmu”)
Gilbert Keith Chesterton, Dla sprawy (Czy humanizm jest religią, Coraz dalej od domu), Wydawnictwo Antyk Marcin Dybowski, Komorów brw.
Gender. Spojrzenie krytyczne (red.) J. Jagiełło, D. Oko, Jedność, Kielce 2017.
Guitton Jean, Rodzina i miłość, IW Pax, Warszawa 1973
Dietrich von Hidebrand, Małżeństwo, W drodze, Poznań 2017
Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Znak, Kraków 2005.
L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009
Kuby Gabriele, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Kraków 2013
J. Lacan Triumf religii, PWN, Warszawa 2017
Clive Staples Lewis, Listy starego diabła do młodego, IW Pax, Warszawa 1990
Stefan Meetschen, Europa bez Chrystusa? Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2009
Pieper Josef, O miłości, IW Pax, Warszawa 2004
Raport o stanie wiary. Z Ks Kardynałem Josephem Ratzingerem rozmawia Vittorio Messori, Wydawnictwo Michaelinum, Kraków - Warszawa-Struga 1986
R. Rorty, G. Vattimo, Przyszłość religii, Eidos, Kraków 2005
Sadowski Jakub, Rewolucja i kontrrewolucja obyczajów. Rodzina, prokreacja i przestrzeń życia w rosyjskim dyskursie utopijnym lat 20. I 30. XX wieku, Łódź 2005
Szlendak Tomasz, Socjologia rodziny, Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010
Mariusz Szczygieł, Zrób sobie raj, Wydawnictwo Dowody na istnienie, Warszawa 2019
Główny Urząd Statystyczny, Obszar tematyczny: małżeństwo i rodzina
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: