Metodyka edukacji zintegrowanej w klasach I-III WNP-PEZ-MEZ
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawą kształcenia zintegrowanego, metodami pracy w klasach 1-3 oraz sposobami organizacji procesu dydaktycznego, również w formie zdalnej.
Celem przedmiotu jest doskonalenie .umiejętności planowania procesu dydaktycznego w klasach 1-3 z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi medialnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy:
EK-1 student wymienia i rozróżnia koncepcje kształcenia zintegrowanego. Zna podstawę programową i programy nauczania dla kształcenia elementarnego.
EK-2 student posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania metod aktywizujących oraz mediów w edukacji wczesnoszkolnej. Opisuje sposób planowania i organizacji procesu dydaktycznego z uwzględnieniem zasad i celów.
Umiejętności:
EK-3 konstruuje scenariusz zajęć zintegrowanych metodą projektu do realizacji w szkole lub online zgodnie z metodyką edukacji zintegrowanej w kl. I-III i z uwzględnieniem potrzeb uczniów, wybiera odpowiednie metody, formy i środki dydaktyczne. Przygotowuje środki dydaktyczne adekwatne do proponowanych zajęć.
Kompetencji społecznych:
EK-5 chętnie podejmuje wyzwania zawodowe i osobiste. Jest otwarty na aktywne i nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole i dyskutuje, cechuje go wytrwałość i kreatywność w podejmowaniu działań. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student posiada podstawową wiedzę odnośnie koncepcji zintegrowanej edukacji. Zna podstawowe zapisy podstawy programowej. Zna podstawowe metody aktywizujące oraz narzędzia medialne. Wie, jak powinien przebiegać proces edukacyjny i potrafi go zorganizować.
ocena dst. plus (3,5) – student zna i omawia koncepcje zintegrowanej edukacji. Zna podstawowe zapisy podstawy programowej. Zna i omawia metody aktywizujące oraz podstawowe narzędzia medialne. Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym o sposobie planowania i organizacji procesu dydaktycznego z uwzględnieniem zasad i celów edukacji zintegrowanej.
ocena db (4,0) – student zna i potrafi wymienić koncepcje zintegrowanej edukacji. Zna zapisy podstawy programowej. Zna i rozumie konieczność stosowania metod aktywizujących oraz wykorzystywania zasobów medialnych w procesie edukacyjnym. Zna sposób planowania i organizacji procesu dydaktycznego (stacjonarnie i online) z uwzględnieniem zasad i celów edukacji zintegrowanej.
ocena db plus (4,5) - student zna i potrafi scharakteryzować koncepcje zintegrowanej edukacji. Zna zapisy podstawy programowej dla klas 1-3. Wymienia i opisuje metody aktywizujące oraz zasoby medialne wykorzystywane w procesie edukacyjnym. Zna i przedstawia sposób planowania i organizacji procesu dydaktycznego (stacjonarnie i online) z uwzględnieniem zasad i celów edukacji zintegrowanej.
ocena bdb (5) – student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o koncepcjach zintegrowanej edukacji. Zna i rozumie zapisy podstawy programowej dla klas 1-3. Posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania metod aktywizujących oraz narzędzi medialnych w edukacji wczesnoszkolnej. Potrafi scharakteryzować i proponuje sposób planowania i organizacji procesu dydaktycznego (stacjonarnie i online) z uwzględnieniem zasad i celów edukacji zintegrowanej.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) – przygotowuje i prezentuje prosty scenariusz zajęć stacjonarnych lub zdalnych metodą projektu zgodnie z metodyką edukacji zintegrowanej kl. I-III, stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne; na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające realizację procesu edukacyjnego.
ocena dst. plus (3,5) – przygotowuje i prezentuje poprawny scenariusz zajęć stacjonarnych lub zdalnych metodą projektu zgodnie z metodyką edukacji zintegrowanej kl. I-III, stosuje znane metody, formy i środki dydaktyczne; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne, na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie w procesie edukacyjnym.
ocena db (4,0) – konstruuje interesujący scenariusz zajęć stacjonarnych lub zdalnych metodą projektu zgodnie z metodyką edukacji zintegrowanej kl. I-III, prezentuje go, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne, korzystając przy tym z zasobów medialnych.
ocena db plus (4,5) – konstruuje inspirujący scenariusz zajęć stacjonarnych lub zdalnych metodą projektu zgodnie z metodyką edukacji zintegrowanej kl. I-III i przedstawia go, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne, korzystając przy tym z zasobów medialnych.
ocena bdb (5,0) – konstruuje i przedstawia oryginalny scenariusz zajęć stacjonarnych lub zdalnych metodą projektu zgodnie z metodyką edukacji zintegrowanej kl. I-III, stosuje innowacyjne metody, formy i środki dydaktyczne; przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne, korzystając przy tym z zasobów medialnych.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) – ma podstawową świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu nowe metody pracy. Na niskim poziomie bierze udział w pracach grupy, sporadycznie wypowiada się na wybrany temat. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, które realizuje na poziomie podstawowym. Przejawia kulturę osobistą na poziomie dostatecznym.
ocena dst. plus (3,5) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Angażuje się w pracę zespołu w sposób dostateczny, zabiera głos w dyskusji odnośnie wybranych tematów. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, które realizuje w sposób dostateczny. Przejawia kulturę osobistą na poziomie dostatecznym.
ocena db (4,0) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole, dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które stara się zrealizować zgodnie z planem. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
ocena db plus (4,5) – wykazuje dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty, wzbogacać go o nowoczesne metody pracy, również online. Współpracuje w zespole i próbuje kierować jego pracami, aktywnie uczestniczy w dyskusjach na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które planuje i doprowadza do efektów końcowych. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
ocena bdb (5,0) – wykazuje bardzo dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty, wzbogacać go o nowoczesne metody pracy, również online. Współpracuje w zespole i kieruje jego pracami, chętnie dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które planuje i doprowadza do efektów końcowych. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
Opis składowych oceny końcowej
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność)
2. aktywny udział w zajęciach
3. skonstruowanie i przedstawienie scenariusza zajęć stacjonarnych lub zdalnych metodą projektu.
4. prezentacja
Ocena końcowa
Prace zaliczeniowe i aktywność – 50 pkt (scenariusze i prowadzenie zajęć 30 pkt., prezentacja 15, aktywność 5 pkt.).
50-47 – ocena 5,0
46-42 – ocena 4,5
41-37 – ocena 4,0
36-32 – ocena 3,5
31-26 - ocena 3,0
25 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018.
Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 2009.
Kopaczyńska I., Nowak-Łojewska A., Wymiary edukacji zintegrowanej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.
Kordziński J., Nowoczesne nauczanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2022.
2
Lamri J., Kompetencje XXI wieku, Wolters Kluwer, Warszawa 2021.
Nowak-Łojewska, A., Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004.
Wiśniewska E., Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego, Płock 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: