Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III WNP-PEZ-MEMA
1. Analiza podstawy programowej i treści kształcenia matematycznego.
2. Cele edukacji matematycznej w klasach I-III.
3. Rozwijanie logicznego i matematycznego myślenia u uczniów,
4. Kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych przez dzieci.
5. Kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki.
6. Planowanie procesu nauczania/uczenia się matematyki.
7. Omówienie podstawowych metod i form nauczania matematyki oraz środków dydaktycznych.
8. Zaznajomienie ze sposobami wprowadzania i rozwijania wybranych zagadnień arytmetycznych i geometrycznych:
- orientacja w przestrzeni
- kształtowanie pojęcia zbioru
- liczby naturalne i działania na liczbach naturalnych
- rozwiązywanie równań i nierówności
- zadania tekstowe i sposoby ich rozwiązywania
- kształtowanie pojęć i umiejętności geometrycznych.
9. Umiejętność stosowania gier i zabaw matematycznych.
10. Analiza podręczników dla uczniów klas I-III pod kątem treści matematycznych i stosowanych zadań.
11. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych. Ocena opisowa osiągnięć matematycznych. Praca domowa z matematyki.
12. Przyczyny niepowodzeń w uczeniu się matematyki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK-1 student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się matematyki, zna kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki
EK-2 potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III.
Umiejętności:
EK-3 konstruuje scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania matematyki w kl. I-III.
EK-4 zna i stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka.
Kompetencje społeczne:
EK-5 jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy.
EK-6 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej.
OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz
Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz
Przygotowanie scenariusza zajęć: 10 godz
Powtórzenie do kolokwium: 20 godz
Razem 75 godz.=3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się matematyki, wymienia niektóre kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III.
ocena dst. plus (3,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się matematyki, wymienia kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III.
ocena db (4,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się matematyki, wymienia i rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; potrafi scharakteryzować umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III.
ocena db plus (4,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się się matematyki; potrafi scharakteryzować umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III.
ocena bdb (5) - student zna i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się matematyki, wymienia wszystkie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; potrafi scharakteryzować umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III i rozumie ich sens.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania matematyki w kl. I-III; stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena dst. plus (3,5) - student konstruuje poprawny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania matematyki w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena db (4,0) - student konstruuje interesujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką matematyki w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych.
ocena db plus (4,5) - student konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania matematyki w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.
ocena bdb (5,0) - student konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania matematyki w kl. I-III; stosuje innowacyjne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane kolokwium.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez samodzielne skonstruowanie scenariusza zajęć.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu)
2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach)
3. przygotowanie scenariusza zajęć,
4. zaliczenie kolokwium pisemnego.
Na ocenę końcową składają się:
kolokwium pisemne – max. 60 pkt.;
aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.
przygotowanie scenariusza zajęć - max.20 pkt.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.
100-95 – ocena 5,0
94-84 – ocena 4,5
83-73 – ocena 4,0
72-62 – ocena 3,5
61 – 52 - ocena 3,0
51 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G.Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015;
- J. Nowik,Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. NOWIK, Opole 2009;
E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa 1992;
- H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011;
- A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010;
- D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005;
D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004;
Literatura dodatkowa:
- J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011;
- E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Warszawa 1996;
- H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: