Metodologia badań pedagogicznych WNP-PEZ-MBP
Metodologia badań pedagogicznych jako nauka.
Badania ilościowe i jakościowe w pedagogice.
Konceptualizacja, formułowanie celu i definiowanie przedmiotu badań.
Problematyka badawcza i dobór literatury przedmiotu.
Problemy i hipotezy w badaniach pedagogicznych
Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych
Metody i narzędzia badawcze
Planowanie i organizacja badań.
Analiza wyników badań, opis i wyjaśnianie.
Wnioski i prezentacja graficzna.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna podstawowe terminy metodologii badań pedagogicznych.
Student charakteryzuje strategie ilościowe oraz jakościowe.
Zna zasady konceptualizacji i operacjonalizacji badań, typologie metod i
narzędzi.
Umiejętności:
Umie sformułować cel badań i określić obszar problematyki oraz zdefiniować
podstawowe zmienne.
Potrafi postawić problemy badawcze i hipotezy.
Umie dokonać doboru metod i narzędzi badań.
Umie zaplanować i zrealizować organizacyjnie badanie własne.
Potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować
wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań
Student potrafi samodzielnie przygotować projekt badawczy cechujący się
poprawnością metodologiczną
Kompetencje:
Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
Jest zdolny do wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu metodologii badań
w pedagogice do projektowania własnych badań.
Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)
AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe np. konwersatorium - 30
Przygotowanie się do zajęć, lektur - /30
Przygotowanie projektu badań - 30
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3
Kryteria oceniania
Zaliczenie: projekt badawczy
Kryteria oceny:
projekt nie spełniający kryteriów metodologicznych - 2
poprawny projekt minimum - 3
standardowy projekt - 4
kreatywny projekt - 5
Literatura
Pilch T., Bauman T. red., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001;
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011;
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010;
Ferguson G., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997;
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: