Kultura żywego słowa WNP-PEZ-KZS
Treści kształcenia:
1. Teoretyczne zagadnienia kultury języka. Zdefiniowanie pojęć: kultura języka, innowacja językowa, norma językowa, błąd językowy, błąd stylistyczny, kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna.
2. Kryteria oceny innowacji językowych.
3. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny a zróżnicowanie normy językowej.
4. Najczęstsze typy błędów językowych; mechanizmy ich powstawania
i sposoby eliminowania.
5. Rozpoznawanie i korekta błędów językowych, poprawność:
a) artykulacyjna;
b) fleksyjna i składniowa;
c) leksykalna i frazeologiczna;
d) poprawność stylistyczna.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
W_01
wymienia i charakteryzuje mechanizm wytwarzania dźwięków mowy,
W_02
omawia zagadnienie ortofonii polskiej,
W_03
omawia zagadnienia z zakresu retoryki i erystyki,
W_04
dokonuje charakterystyki form niewerbalnej komunikacji,
W_05
omawia zagadnienia higieny głosu.
Umiejętności
Student:
U_01
potrafi dobrać i przeprowadzić ćwiczenia ortofoniczne,
U_02
potrafi dobrać i przeprowadzić ćwiczenia narządów oddechowych związanych z mechaniką prawidłowego oddechu dla mowy,
U_03
potrafi dobrać i przeprowadzić ćwiczenia motoryki narządów mowy,
U_04
potrafi dobrać i przeprowadzić ćwiczenia dykcyjne oraz z zakresu prozodyki mowy,
U_05
potrafi interpretować tekst z uwzględnieniem różnych jego odmian,
U_06
identyfikuje w wypowiedziach chwyty retoryczne, erystyczne oraz komunikaty niewerbalne,
U_07
potrafi zadbać o higienę głosu.
Kompetencje społeczne
Student:
K_01
w pracy grupowej wykazuje się kulturą osobistą i kulturą słowa,
K_02
rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich
umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie
wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła,
K_03
czyta ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne
oraz ocenia je krytycznie pod względem przydatności do
swojej pracy akademickiej.
ECTS
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w zajęciach: 15 godz.
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie zadanej literatury, przygotowanie ćwiczeń na zajęcia): 15 godz.
przygotowanie prezentacji: 15 godz.
konsultacje: 5 godz.
suma godzin: 50 [50/25=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach
Napisanie testu sprawdzającego wiedzę z zakresu zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005.
2. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
3. Nowy słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2000.
4. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca:
1. M. Bańko, M. Krajewska, Słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2002.
2. S. Bąba, Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności językowej
w zakresie frazeologii, Poznań 1978.
3. M. Bugajski, Językoznawstwo normatywne, Warszawa 1983.
4. M. Bugajski, O praktycznym zastosowaniu kryteriów poprawności językowej, „Poradnik Językowy” 1995, z. 4.
5. D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego,
t. 1-2, Warszawa 1971 i nast. wyd.
6. A. Cegieła, A. Markowski, Z polszczyzną za pan brat, Warszawa 1982.
7. W. Doroszewski, Kryteria poprawności językowej, Warszawa 1950.
8. W. Doroszewski, O kulturę słowa, t. I, Warszawa 1962; t. II, Warszawa 1968; t. III, Warszawa 1979.
9. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kło-sińska, Warszawa 2004.
10. S. Frycie, M. Jurkowska, K. Sicińska, Kultura języka polskiego, Warszawa 2005.
11. K. Gawęda, J. Lazewski, Uczymy się poprawnej wymowy – ćwiczenia usprawniające mówienie, Warszawa 2005.
12. K. Gawęda, J. Lazewski, O błędach wymowy. Książeczka dla dzieci tudzież wyższych urzędników państwowych.”Lecem na Ksienżyc”, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: