Komunikacja interpersonalna WNP-PEZ-KI19
Podczas zajęć studenci mogą wzbogacić swoją wiedzę z zakresu komunikacji - zwłaszcza w praktycznych jej zastosowaniach - przełamywania określonych trudności komunikacyjnych (barier) stosowania komunikatów spierających komunikację (różnego rodzaju komunikaty, procedury i techniki).
Poprzez udział w cwiczeniach, symulacjach, analizę materiałów audiowizualnych o raz studiów przypadków studencji mogą zdobyć wiedzę na temat konkretnych form komunikacji oraz przećwiczyć swoje umiejętności.
W zakres tematyczny przedmiotu wchodzą: formy komunikacji i kanały komunikacji, aktywne słuchanie, techniki aktywnego słuchania (komunikat Ja, parafrazy, zadawanie pytań, nazywanie), empatia w komunikacji, rozpoznawanie barier komunikacyjnych i stosowanie technik przełamujących opór w komunikacji, znaczenie mowy ciała, wystąpienia publiczne, opowiadanie historii (storytelling), komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych, sposoby rozwiązywania konfliktów, asertywna komunikacja.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_01 uczestnik studiów rozpoznaje różne formy komunikatów, techniki i procedury wspomagające komunikację.
EK_02 - student posiada wiedze na temat znaczenia i zastosowania poprawnych komunikatów w pracy pedaogiga
Umiejętności:
EK_01 -stosuje różne formy komunikatów, wykorzystuje techniki i procedury wspierające komunikowanie się w szkole,
EK_02 -buduje pozytywne relacje z otoczeniem
Kompetencje społeczne:
EK_01 -zależy mu na efektywnej komunikacji, jest świadomy barier komunikacyjnych, w sytuacjach trudnych koncentruje się na problemie,
EK_02 -dąży do rozwiązania problemów na drodze dialogu.
ECTS: udział w zajęciach 8 godzin, analiza tektsów źródłowych 40 godzin, przygotowanie zadań domowych 20 godzin.
8+40+20= 68/ 2 ECTS
Kryteria oceniania
Na ocene końcową skłądają się:
Zaliczenie zajęć na podstawie aktywności na zajęciach (max 33% oceny) maks. jedna nieobecność w cyklu, przygotowanie krótkiego wystąpienia (max 33% oceny), przygotowanie prac domowych (max 33% oceny).
90-100% - ocena bdb
80-89 - ocena db
65-79 - cena dst+
50- 65 - ocena dst
40-49 - ocena db.
0-40 - ocena ndst.
3.0 Posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy pedagoga, potrafi formułować proste komunikaty wpierające skuteczną komunikację, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz posiada wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi przygotować proste wystąpienia publiczne.
3.5 Posiada wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy pedagoga, potrafi formułować różne komunikaty wpierające skuteczną komunikację, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi przygotować złożone wystąpienia publiczne.
4.0 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy pedagoga, potrafi płynnie formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przygotować wystąpienia publiczne.
4.5 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy pedagoga i stosuje ją w różnych obszarach wychowawczych, potrafi sprawnie formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przeprowadzić wystąpienie publiczne.
5.0 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy pedagoga i biegle stosuje ją w różnych obszarach wychowawczych, potrafi biegle formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada wyróżniającą się umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przeprowadzić wystąpienie publiczne.
Literatura
Stewart J. Mosty zamiast murów.O komunikowaniu się między ludźmi. PWN 2002
McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: