Współczesne kierunki filozofii i etyki w wychowaniu WNP-PEZ-FE
Program zajęć
1. L. Kołakowski: o tolerancji, przyszłość religii i filozofii
2. Ateizm:
źródła współczesnego ateizmu
Freud, Nietzsche, Sartre
nowy ateizm („czterej jeźdźcy ateizmu: Dawkins, Hitchens, Dennett, Harris)
3. Kultura, cywilizacja Zachodu, islam, kryzys cywilizacyjny
4. Etyka – kontrowersyjne ujęcia
P. Singer
S. Pinker – głupota godności
R. Dawkins o aborcji
5. Inne kontrowersyjne ideologie
chrześcijaństwo bez Boga (Vattimo, Rorty Zabala)
Zabala – człowiek ponowoczesny, myśl słaba
6. Neuronauka
7. Transhumanizm
- ideologia transhumanizmu
- przykłady działań – zautomatyzowany nadzór
8. Oblicza kryzysu – Jan Paweł II
źródła kryzysu – Fides et ratio, Pamięć i tożsamość, Evangelium vitae, List do rodzin
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1) wiedza: student wskazuje miejsce pedagogiki w systemie nauk i jej relację do filozofii i etyki. potrafi wskazać specyfikę filozofii i etyki, wskazuje problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; uzasadnia związki między moralnością i wychowaniem, ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice, właściwe określa znaczenie godności w etyce personalistycznej;
2) umiejętności: student ma zdolność zbierania i interpretacji informacji z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, analizuje współczesne kontrowersyjne problemy filozoficzne i etyczne, nabywa zdolność krytycznej i autokrytycznej oceny przedstawianych argumentów oraz własnego stanowiska, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi;
3) postawy i kompetencje społeczne: student jest przekonany o konieczności działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej, wykazuje się wrażliwością na szczegółową i złożoną problematykę filozoficzna i etyczną, jest otwarty na odmienne argumenty, postawy, widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
zajęcia - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz.
przygotowanie do kolokwium - 30 godz.
suma godzin - 75
Kryteria oceniania
ocena niedostateczna (2) - student nie zna współczesnych tendencji w filozofii i etyce, nie potrafi przedstawić i zanalizować związków między pedagogika a filozofia i etyką;
ocena dostateczna (3)
- wiedza: potrafi wyjaśnić specyfikę problematyki filozoficznej i etycznej w pedagogice; wskazuje miejsce pedagogiki w systemie nauk i jej relację do filozofii i etyki, uzasadnia związki między moralnością i wychowaniem, ma elementarną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice;
- umiejętności ma zdolność zbierania i interpretacji informacji z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, analizuje współczesne problemy filozoficzne i etyczne, posiada zdolność oceny przedstawianych argumentów, potrafi zrelacjonować stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi;
- kompetencje: jest przekonany o konieczności działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej, wykazuje się wrażliwością na problematykę filozoficzna i etyczną, widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie;
ocena dobra (4)
- wiedza: wskazuje różnorodne relację pedagogiki do filozofii i etyki. potrafi uzasadnić specyfikę filozofii i etyki, wyjaśnia problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; uzasadnia wielostronne związki między moralnością i wychowaniem, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice, wyjaśnia znaczenie godności w etyce personalistycznej;
- umiejętności: potrafi trafnie analizować złożone problemy filozoficzne i moralne w pedagogice i różnych dziedzinach życia (kulturze, życiu społecznym), posiada zdolność integrowania i interpretacji informacji zbieranych z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, analizuje współczesne złożone problemy filozoficzne i etyczne, nabywa zdolność krytycznej oceny przedstawianych argumentów, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi;
- kompetencje: w swoim działaniu wykazuje się odpowiedzialnością i profesjonalnością, wykazuje się wrażliwością na szczegółową i złożoną problematykę filozoficzna i etyczną, jest otwarty na odmienne argumenty, postawy, widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie;
ocena bardzo dobra (5)
- wiedza: student wskazuje wielostronna i złożoną relacje pedagogiki do filozofii i etyki, wskazuje i uzasadnia złożoną problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; ma wszechstronną i pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice;
- umiejętności: w sposób pogłębiony i wszechstronny analizuje współczesne kontrowersyjne problemy filozoficzne i etyczne, nabywa zdolność krytycznej i autokrytycznej oceny przedstawianych argumentów oraz własnego stanowiska, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić zależności i różnice występujące między nimi;
- kompetencje: wykazuje się wrażliwością na szczegółową, złożoną i kontrowersyjną problematykę filozoficzna i etyczną, widzi i w sposób pogłębiony uzasadnia potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie.
Literatura
Źródła
1. Bremer J., Neuronaukowy i potoczny obraz osoby w kognitywistyce, WAM, Kraków 2016.
2. . Gutowski P, Czym jest nowy ateizm, http://www.kul.pl/nauki-przyrodnicze-a-nowy-ateizm,art_26607.html
3. Jan Paweł II,
– Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, Wydawnictwo Znak, rozdz. 2 i 8
– Encyklika Fides et ratio, Watykan 1998, punkty 5, 13, 21, 22, 23
– Encyklika Evangelium vitae 1995, punkty 2, 4, 19, 20, 21, 22, 23, 24
– List do rodzin
4. Kołakowski L., Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009
5. Kuby G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Warszawa 20135.
6. Neusch M., U źródeł współczesnego ateizmu : sto lat dyskusji na temat Boga, Editions du Dialoge, Paris 1980 (rozdziały dotyczące Freuda, Nietzschego i Sartre’a)
7. Rorty Richard, Vattimo Gianni, Przyszłość religii, tłum. S. Królak, Eidos, Kraków 2010 – Wstęp Santiago Zabala, Religia poza teizmem i ateizmem – ksero
Witold Starnawski, Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020.
Link
https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf
8. Steven Pinker, Głupota godności [1], tłum. Małgorzata Koraszewska http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,5900/q,Glupota.godnosci, 20 września 2011
9. Ślipko T. Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, wydanie II, Kraków 2012.
10. Ethos nr 111 (lipiec-wrzesień 2015), Transhumanizm.
11. Zybertowicz A. z Zespołem, Samobójstwo oświecenia?, Kasper, Kraków 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: