Elementy statystyki dla pedagogów WNP-PEZ-ESTA
Ćwiczenia z elementów statystyki dla pedagogów przygotowują studenta do odbioru informacji statystycznej zamieszczanej w publikacjach naukowych tak, umożliwiając nie tylko ich lepsze zrozumienie, ale także poddanie stosownej krytyce.
Prowadzone zajęcia mają także na celu zapoznanie studenta z możliwościami zastosowania metod statystycznych w badaniach pedagogicznych z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics. Pierwsze zajęcia stanowią omówienie specyfiki pracy z samym programem. Następnie wprowadzane są pojęcia związane ze statystyką opisową (miary tendencji centralnej, rozproszenia i kształtu rozkładu), jak i z wnioskowaniem statystycznym (testy chi-kwadrat, współczynniki korelacji i prosta analiza regresji, testy t-Studenta i ANOVA), których wykonania w programie, jak i interpretowania, uczony jest student. Po zakończeniu zajęć student potrafi przygotować prezentację danych z badań własnych wraz z adekwatnym opisem statystycznym z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
W roku akademickim 2019/2020 kurs został objęty akredytacją firmy Predictive Solutions.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_01. Student zna podstawowe pojęcia statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych)
EK_02. Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych.
EK_03. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu).
EK_04. Student potrafi wymienić podstawowe testy statystyczne, podaje ich hipotezy (zerowe i alternatywne) oraz założenia.
UMIEJĘTNOŚCI
EK_01. Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics.
EK_02. Student potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
EK_03. Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics.
EK_04. Student wykonuje prostą, jak i bardziej złożoną analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics.
EK_05. Student potrafi prawidłowo opisać uzyskane wyniki, jak i dokonać ich interpretacji.
KOMPETENCJE
EK_01. Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować.
EK_02. Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy.
Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)
AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Udział w ćwiczeniach - 16h
Przygotowanie się do zaliczenia - 16h
SUMA GODZIN: 32h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1
Literatura
Literatura podstawowa:
Bedyńska S., Cypryańska M.., Statystyczny Drogowskaz 1, Wydawnictwo Academickie Sedno Sp. z o.o., Warszawa, 2013
Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010.
Francuz, P., Mackiewicz, R., Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005.
Konarzewski, K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.
Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.
Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006.
Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004.
Denzin H.K., Lincoln Y.S., Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks, Sage 1994.
Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, „Impuls”, Kraków 2000.
Nowaczyk Cz., Podstawy metod statystycznych dla pedagogów, Warszawa 1985.
Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa 1971.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: