Elementy logopedii WNP-PEZ-ELTER
Treści merytoryczne:
-Przedmiot logopedii
-Zarys dziejów logopedii
-Anatomia, fizjologia i patologia mowy, głosu i słuchu
-Zjawiska fizyczne w powstaniu dźwięków mowy
-Rozwój mowy dziecka
-Podstawy fonetyki artykulacyjnej, akustycznej, audytywnej i wizualnej
-Zaburzenia mowy
-Zaburzenia mowy w wyniku uszkodzenia słuchu
-Reedukacja mowy - postępowanie logopedyczne
Metody oceny:
aktywność studentów, praca zaliczeniowa
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu logopedii i nie tylko(ortodoncja,fonologia,foniatria,ortofonia)
EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień logopedycznych (dyslalia, budowa aparatu artykulacyjnego, zaburzenia artykulacyjne, wady narządu żucia, słuch fonematyczny, rozwój językowy dziecka)
EK 3 - student posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju mowy oraz wad wymowy; zna sposoby ich korekcji.
Umiejętności:
EK 4 - student potrafi rozpoznawać najprostsze wady wymowy oraz zaburzenia artykulacyjne.
EK 5 - student potrafi zastosować konkretne ćwiczenia: usprawniające aparat artykulacyjny, oddechowe oraz ćwiczenia słuchu fonematycznego odpowiednio do wady wymowy.
EK 6 - student umiejętnie wykorzystuje literaturę zaproponowaną na wykładzie.
Kompetencje:
EK 7 - student aktywnie angażuje się podczas zajęć prowadząc udział w dyskusjach.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Styczek I., Logopedia, Warszawa 1980
2) Skorek E., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001
3) Emiluta-Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006
4) Rocławski B.(red.), Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk 1998
Literatura uzupełniająca:
1) Kania T., Szkice logopedyczne, Warszawa 1982.
2) Emiluta-Rozya D, Mierzejewska H., Atys P., Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich
3) Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978
4) Rodak H., 1992, Terapia dziecka z wadą wymowy, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: