Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym WNP-PEZ-DZD
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student
- ma elementarną i uporządkowaną wiedzę na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującą terminologię, teorię i metodykę;
- zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów;
Umiejętności:
Student
- potrafi dokonać ( w oparciu o różne kryteria, wskaźniki i przesłanki) identyfikacji ucznia zdolnego, utalentowanego, uzdolnionego, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych;
- Potrafi opracować i wdrożyć indywidualny plan wsparcia dziecka/ucznia zdolnego, utalentowanego, uzdolnionego itp.
Kompetencje społeczne:
Student
- dostrzega znaczenie nauk społecznych ( przede wszystkim pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych) dla interpretowania
aspektów rozwoju jednostki zdolnej, utalentowanej, uzdolnionej i in.
PUNKTY ECTS: 1
udział w zajęciach on-line: 8 h
Praca własna Studenta: odrabianie prac domowych / studiowanie literatury/ rozwiązywanie, wykonywanie zadań, ćwiczeń, i quizów na platformie Moodle i in.: 22 h
Kryteria oceniania
Od studenta wymagane są:
- obecność na zajęciach - max 1 nieobecność (należy uzupełnić zadania z Moodla oraz Teams)
- przygotowanie do zajęć
- aktywny udział w w zajęciach on-line
- aktywna realizacja ścieżki kształcenia, w tym zamieszczanych materiałów, projektów, ćwiczeń, zadań, testów i quizów i in. na platformie Moodle oraz Teams
Wszystkie zadania i in. do wykonania zamieszczane na platformie Moodle oraz Teams są obowiązkowe dla wszystkich studentów.
Na podstawie liczby punktów za poszczególne aktywności w systemie Moodle oraz Teams zostanie ustalona ocena końcowa.
Kryteria oceniania:
Ocena bdb (5): 90-100 % średnia możliwych do zdobycia (podczas całego kursu) punktów
ocena db +(4+): 89-80 %
ocena db (4) 79-70 %
ocena dst+ (3 +) 69-60 %
ocena dst (3) 59-50%
na ocenę dst (3) - student w ograniczonym zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych ( 50 % -59 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.)
na ocenę dst+ (3+) student w niepełnym zakresie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 69-60 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.
na ocenę db (4) – student zadowalająco zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 79-70 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu
na ocenę db+ (4+) - student wnikliwie i efektywnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 89-80 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu
na ocenę bdb (5) - student dogłębnie i refleksyjnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 90-100 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Ze względu na zdalny charakter zajęć, wybrane teksty, artykuły itp. będą na bieżąco udostępnione studentom na platformie Moodle oraz Teams
Literatura podstawowa:
Eby J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998;
Sękowski A., Osiągniecia uczniów zdolnych, TN KUL, Lublin 2000;
Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012;
Łaszczyk J., Jabłonowska M. (red.), Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008;
Bowkett S., Wyobraź sobie, że… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, WSiP, Warszawa 2000;
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000;
Literatura uzupełniająca:
Gerig R., Zimbardo P., Psychologia i życie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: