Diagnoza pedagogiczna i profilaktyka w szkole WNP-PEZ-DPiPS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Student definiuje własnymi słowami podstawowe terminy i pojęcia z obszaru diagnostyki pedagogicznej.
2) Student wymienia główne metody i narzędzia badawcze stosowane w diagnostyce nauczycielskiej, w tym omawia szczegółowo sposób diagnozowania wybranego przez siebie zaburzenia rozwojowego.
4) Student uzasadnia użycie diagnozy neuropedagogicznej, jako innowacyjnego uzupełnienie wcześniejszych badań i podejść diagnostycznych w obszarze aktywności poznawczej i społecznej ucznia.
5) Student omawia sposobu przeprowadzenia autodiagnozy własnych kompetencji nauczycielskich.
Ocena efektów kształcenia od nr 1 do 5 zależna jest od poziomu zaangażowania poznawczego i ekspresji opanowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
- na ocenę 2 (nast..): nie umie zdefiniować własnymi słowami podstawowych terminów teoretycznych i technik praktycznych;
- na ocenę 3 (dst.): własnymi słowami, poprawnie definiuje do 5 terminów
i pojęć teoretycznych i wymienia 3 metody diagnostyczne.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie definiuje większość poznanych pojęć, potrafi je ze sobą powiązać, znajdując w nich kluczowe zależności i implikacje metodologiczne.
- na ocenę 5 (bdb.): definiuje zaproponowane w trakcie zajęć terminy, koncepcje, nurty teoretyczne na wielu poziomach wzajemnych powiązać i zależności. Podchodzi to tematu interdyscyplinarnie wskazując różne przyczyny badanego zaburzenia i sposoby jego potwierdzenia.
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji efektów kształcenia (forma sprawdzenia czy EF został osiągnięty), opiera się na następujących metodach:
Na ocenę 5 (bdb):
• ocenianie ciągle aktywności werbalnej podczas warsztatów (dialog z wykładowcą, włączanie się do dyskursu)
• ocenianie pracy zespołowej i projektowej
Na ocenę 4 (db):
• pisemna praca zaliczeniowa (esej naukowy - studium przypadku)
Na ocenę 3 (dst):
• test konstruktywistyczny
Dominujące metody dydaktyczne dla poszczególnych efektów kształcenia.
(W) - Wiedza: wykład problemowy i konwersatoryjny
(U) - Umiejętności: met. obserwacji - pomiaru w terenie; eksperymentu, prototypowania (poziom dociekliwości, refleksyjności i reflektowania się)
(K) - Kompetencje społeczne: met. seminaryjna (otwartość na dialog, przygotowanie się do zajęć, estetyka wykonanych prac, formy wypowiedzi i dyskusji, kultura osobista w relacji z wykładowcą i studentami.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. M. Chojak, Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole, Difin, 2021
2. M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (2013), Sprawcy i/ lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Impuls, Kraków.
3. M. Deptuła (2004) Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz,
4. B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna, PWN, Warszawa, 2019
5. Z. Gaś (2017), Profilaktyka szkolna wobec wyzwań współczesności : koncepcje, badania, propozycje rozwiązań, Lublin
Źródła filmowe, uzupełniające:
1. Stowarzyszenie Umarłych Poetów, Peter Weir, USA (1989)
2. Pan od muzyki, Christophe Barratier, Francja, Niemcy, Szwajcaria, (2004)
3. Słoń, Gus Van Sant, USA (2003)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: