Diagnoza pedagogiczna WNP-PEZ-DPed
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do udzielenia pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Student poznaje przepisy prawne pozwalające na tworzenie różnych form zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w przedszkolu, w szkole. Poznaje metody diagnozowania trudności w uczeniu się czytania i pisania, funcjonowania społecznego, kryteria rozpoznawania wybranych trudności. Studenci poznają skuteczność zastosowania różnych metod profilaktycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w pracy korekcyjno - kompensacyjnej.Dodatkowo poznają zasady pracy z dzieckiem, etapy pracy korekcyjno – kompensacyjnej oraz poziomy pomocy dziecku w szkole. Uczą się jak planować swoją pracę z dzieckiem, jak współpracować z rodzicami, jak motywować dziecko do wspólnej pracy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zrealizowaniu kursu student:
W21. posiada ogólną wiedzę dotyczącą diagnozy pedagogicznej, zna terminologię dotyczącą omawianych obszarów diagnozy pedagogicznej oraz potrafi omówić wybrane narzędzia diagnostyczne. Rozumie uwarunkowania trudności i zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska oraz potrafi zastosować podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy pedagogicznej
U02. posiada umiejętność rozpoznawania symptomów zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska
K12. potrafi dokonywać analizy i syntezy przyczyn i skutków powstałych zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu jednostki jak też jej środowiska
EK5. ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych oraz odpowiedzialności i konsekwencji wiążących się z niewłaściwym zdiagnozowaniem
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę : (wersja po badaniach pilotażowych) / Ewa Tryzno, Wydawnictwo Harmonia, 2006
Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : wybrane problemy i rozwiązania / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2009
Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju : interdyscyplinarne problemy / praca pod red. Joanny Kruk-Lasockiej i Małgorzaty Sekułowicz, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 2004
Literatura uzupełniająca
Lisowska E., Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce 2008.
Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2006.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: