Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej WNP-PEZ-DOWYCH
Cele, etapy i zasady diagnozy w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Aspekty cząstkowe diagnozy rozwiniętej
Rodzaje i typy diagnoz w praktyce pedagogicznej
Cechy kontaktu diagnostycznego i podstawowe dyspozycje diagnosty
Wskaźniki prawidłowego vs pozornego kontaktu diagnostycznego
Charakterystyka wybranych błędów diagnostycznych
Normy moralne i problemy etyczne w diagnostyce psychologiczno-pedagogicznej
Rodzaje pomiaru pedagogicznego
Wybrane metody i techniki diagnostyczne oraz narzędzia pomiaru pedagogicznego
Planowanie narzędzi diagnozy pedagogicznej w oparciu o taksonomię celów kształcenia
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W21 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę specjalistyczną z zakresu diagnozy funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, w tym rodzinnym
NP2_U02 Potrafi posługiwać się najważniejszymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania strategii działań diagnostyczno-terapeutycznych
NP2_U15 Potrafi posługiwać się wybranymi narzędziami diagnostycznymi w celu rozpoznawania problemów dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym sytuacji trudnych związanych z procesem wychowania, opieki oraz uczenia się
NP2_K07 Dostrzega problemy w środowiskach edukacyjno-wychowawczych i jest gotowy do podejmowania zindywidualizowanych działań pedagogicznych związanych z planowaniem i organizacją procesu kształcenia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe konwersatorium 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h
Przygotowanie się do egzaminu
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Ocena projektu polegającego na samodzielnym przygotowaniu i omówieniu narzędzia diagnostycznego.
Kryteria oceny:
trafność (0-2p.), dostosowanie do badanej próby/sytuacji diagnostycznej
(0-2p.), struktura (0-2p.), możliwość wykorzystania narzędzia w badaniu (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie narzędzia (0-2p.)
punktacja:
14-13p. ocena: bardzo dobry(5)
12 p. ocena: dobry plus (4.5)
11-10 p. ocena: dobry (4)
9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)
8-7 p. ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”
Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN
Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Wybrane rozporządzenia MEN
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Link do zajęć w MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXunvsRLgLBLd7LUt5Oywj1P-Rg8rOuaiRmXhVIJBD_M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ba349678-005f-4749-9fb5-c7bd9bea7323&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod do zajęć w MS TEAMS (proszę używać do dołączania do zespołu) nevin02 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: