Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej WNP-PEZ-DOPW
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do udzielenia pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Student poznaje przepisy prawne pozwalające na tworzenie różnych form zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w przedszkolu, w szkole. Poznaje metody diagnozowania trudności w uczeniu się czytania i pisania, funkcjonowania społecznego, kryteria rozpoznawania wybranych trudności. Studenci poznają skuteczność zastosowania różnych metod profilaktycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w pracy korekcyjno - kompensacyjnej.Dodatkowo poznają zasady pracy z dzieckiem, etapy pracy korekcyjno – kompensacyjnej oraz poziomy pomocy dziecku w szkole. Uczą się jak planować swoją pracę z dzieckiem, jak współpracować z rodzicami, jak motywować dziecko do wspólnej pracy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zrealizowaniu kursu student:
EK1. posiada ogólną wiedzę dotyczącą diagnozy pedagogicznej, zna terminologię dotyczącą omawianych obszarów diagnozy pedagogicznej oraz potrafi omówić wybrane narzędzia diagnostyczne
EK2. rozumie uwarunkowania trudności i zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska oraz potrafi zastosować podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy pedagogicznej
EK3. posiada umiejętność rozpoznawania symptomów zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska
EK4. potrafi dokonywać analizy i syntezy przyczyn i skutków powstałych zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu jednostki jak też jej środowiska
EK5. ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych oraz odpowiedzialności i konsekwencji wiążących się z niewłaściwym zdiagnozowaniem
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Literatura
Guziuk-Tkacz,M.: Badania diagnostyczne w pedagogoce i psychopedagogice.
Warszawa 2011
Jarosz,E.: Wybrane obszary diagnostyki pedagogicznej.Katowice 2002
Jarosz,E., Wysocka,E.:Diagnostyka psychopedagogiczna .Podstawowe
problemy i rozwiązania.Warszawa 2006
Lisowska,E.: Przemoc wobec dziecka.Rozpoznawanie i przeciwdziałanie.Kielce
2005
Lisowska,E.: Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną. Kielce
2008
Skalbania,B.: Diagnostyka pedagogiczna.Wybrane obszary badawcze i
rozwiązania praktyczne. Kraków 2011
Wysocka, E.: Człowiek a środowisko życia-podstawy teoretycznometodologiczne
diagnozy.Warszawa 2006
Wysocka,E.: Diagnoza w resocjalizacji.Warszawa 2008
Wysocka,E.: Diagnostyka pedagogiczna.Nowe obszary i rozwiązania.Kraków
2013
Zapotrzebowanie na profilaktykę w szkole, red.Z.Gaś.Lublin 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: