Andragogika WNP-PEZ-A
Treści merytoryczne:
Pojęcie i przedmiot andragogiki. Aksjologia edukacji dorosłych. Tradycja teorii i praktyki andragogicznej. Psychologiczne aspekty funkcjonowania ludzi dorosłych i starszych. Potrzeby kształcenia i wychowania osób dorosłych. Instytucjonalizacja badań andragogicznych. Ośrodki badań andragogicznych – stopień instytucjonalizacji. Kierunki refleksji i badań andragogicznych. Zagadnienia metodologii badań andragogicznych. Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Program wspólnoty europejskiej Socrates – Grundtvig. Podstawy edukacji dorosłych. Cechy współczesnej edukacji dorosłych. Prawne podstawy kształcenia dorosłych. Model motywacji edukacyjnej ludzi dorosłych. Konstruowanie systemu edukacji dorosłych. Cele, treści, zasady i metody, organizacja oraz ewaluacja kształcenia dorosłych. Szkolnictwo dla dorosłych. Kurs formą edukacji dorosłych. Edukacja osób „trzeciego wieku” – uniwersytety trzeciego wieku. Edukacja na odległość. Problemy andragogiki specjalnej. Kryzysy związane z chorobą oraz procesem starzenia się. Funkcjonowanie osób dorosłych niepełnosprawnych. Kryzysy w sytuacji umierania i śmierci. Pomoc andragogiczna w przezwyciężaniu kryzysów życiowych. Problemy andragogiki pracy. Struktura standardów kwalifikacji zawodowych. Zatrudnienie w formie telepracy. Edukacyjna strategia przeciwdziałania bezrobociu. Przygotowanie do pracy i zatrudnianie osób niepełnosprawnych. Pracownicy oświaty dorosłych. Najnowsze tendencje rozwoju andragogiki.
Metody oceny:
Ocena ustna.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W05 Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedze na temat
subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorie i metodykę.
NP2_W06 Ma pogłębiona wiedze na temat rozwoju człowieka w
cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym.
NP2_W10 Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, pogłębiona w wybranych zakresach.
NP2_W19 Ma wiedze na temat projektowania ścieżki własnego
rozwoju i awansu zawodowego.
NP2_U08 Potrafi sprawnie posługiwac sie wybranymi ujęciami
teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych
działan praktycznych.
NP2_U10 Potrafi wybrac i zastosowac właściwy dla danej
działalnosci pedagogicznej sposób postepowania, potrafi
dobierac środki i metody pracy w celu efektywnego
wykonania pojawiajacych sie zadan zawodowych.
NP2_U12 Potrafi pracowac w zespole; umie wyznaczac oraz
przyjmowac wspólne cele działania; potrafi przyjac role
lidera w zespole.
NP2_K03 Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju
jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach
społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania
wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i
budowania warsztatu pracy pedagoga.
NP2_K07 Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do
komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z
osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie,
oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne.
NP2_K11 Ma świadomośc znaczenia profesjonalizmu, refleksji na
tematy etyczne i przestrzeganie zasad etyki zawodowej;
wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Ocena dostateczna (3,0):Student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych andragogiki; w dostatecznym stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki dorosłych; w ograniczonym stopniu potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji dorosłych; częściowo rozpoznaje uwarunkowania pracy z uczniem dorosłym w świetle dyskursów pedagogicznych; w podstawowym stopniu potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela osób dorosłych. Student w podstawowym stopniu potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu dorosłych . Ma trudności w samodzielnym rozwijaniu swoich profesjonalnych umiejętności związanych z działalnością pedagogiczną w edukacji, nie zawsze potrafi, chociaż się stara, korzystać z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student w podstawowym stopniu wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela osób dorosłych rzadko podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki dorosłych.
Ocena dostateczna plus (3,5):Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki dorosłych; w dostatecznym stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki dorosłych; potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji dorosłych; cześciowo rozpoznaje podstawowe uwarunkowania pracy z uczniem dorosłym w świetle dyskursów pedagogicznych; zna psychoogiczne podstawy uczenia się dorosłych; potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji dorosłych. Student potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu dorosłych; posiada podstawową wiedzę dotyczącą ujęć teoretycznych w celu analizowania relacji uczeń – nauczyciel. potrafi dokonać podstawowej analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Potrafi w dostatecznym stopniu rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student wykazuje w dostatecznym stopniu potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji dorosłych, sporadycznie podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki dorosłych.
Ocena dobra (4,0): Student posiada wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki dorosłych; w znacznym stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki dorosłych; potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji dorosłych; zna psychologiczne podstawy uczenia się dorosłych; potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji dorosłych. Student potrafi dokonać podstawowej analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji dorosłych; podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki dorosłych.
Ocena dobra plus (4,5): Student posiada wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki dorosłych; w wysokim stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki dorosłych; potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji dorosłych; zna psychologiczne podstawy uczenia się dorosłych; potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji dorosłych. Student potrafii dokonać analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji dorosłych; podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki dorosłych.
Ocena bardzo dobra (5.0): Student posiada usystematyzowaną wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki dorosłych; potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki dorosłych; swobodnie formułuje i analizuje założenia koncepcji edukacji dorosłych w świetle dyskursów pedagogicznych; bardzo dobrze zna psychologiczne podstawy uczenia się dorosłych; potrafi w pełni scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji dorosłych. Student potrafi przeprowadzić dogłębną krytyczną analizę szans i zagrożeń w kształceniu zintegrowanym; posiada rozbudowaną wiedzę dotyczącą ujęć teoretycznych w celu analizowania relacji uczeń – nauczyciel. potrafi dokonać pogłębionej analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Bardzo dobrze potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, sprawnie korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student prezentuje aktywną, twórczą postawę skierowaną na zdobywanie wiedzy i dokształcanie w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji dorosłych; bierze aktywny udział w zakresie zdobywania wiedzy
Praktyki zawodowe
--------
Literatura
Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Wyd. Naukowe ITE-PIB. Radom-Kraków 2009; Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. GWP, Gdańsk 2005, rozdz. 13-18; Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Red. K. Wojciechowski, przy współpracy Cz. Maziarza i J. Nowak. Ossolineum, Wrocław 1986; Kostkiewicz J. (red.), Aksjologia edukacji dorosłych. Wyd. KUL, Lublin 2004; Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wyd. Uniwersytet Wrocławski. Wrocław 1998; Pachociński R., Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Wyd. IBE, Warszawa 1998; Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego. Wiedza Powszechna. Warszawa 1990; Sapia-Drewniak E. i Stopińska-Pająk A. (red.), Z tradycji polskiej teorii i praktyki andragogicznej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997; Stochmiałek J., Przezwyciężanie kryzysów życiowych przez osoby dorosłe. Wyd. UKSW. Warszawa 2009; Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki. Wyd. ITE, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: