Warsztat wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych WNP-PE-WWPOW-MGR
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
W01 - zna normy, procedury postępowania, zasady pracy, problemy i dobre praktyki wychowawcze w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
W02 - zna specyfikę głównych środowisk wychowawczych podopiecznych, rozumie ich problemy i trudności oraz zna sposoby pracy opiekuńczo-wychowawczej pozwalające je niwelować, kompensować lub ograniczać ich wpływ.
W03 - zna rolę wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej i zadania z niej wynikające oraz prawidłowości komunikowania interpersonalnego i społecznego z podopiecznymi, ich rodzicami/opiekunami i innymi specjalistami.
W zakresie umiejętności student:
U01 - potrafi skutecznie i świadomie komunikować się, radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; umie zaplanować działania na rzecz własnego rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób.
W zakresie kompetencji:
K01 - jest gotów do budowania własnego warsztatu pracy.
K02 - jest gotów do okazywania empatii uczniom i wychowankom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy a także do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w grupie wychowawczej.
Kryteria oceniania
Na ocenę 2,0 Student:
- w zakresie wiedzy: nie zna norm, procedur postępowania, zasad pracy, problemów i dobrych praktyk wychowawczych; nie zna specyfiki środowisk rozwojowych podopiecznych, nie rozumie ich problemów ani trudności; nie zna roli wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej ani zadań z niej wynikających;
- w zakresie umiejętności: nie potrafi skutecznie komunikować się, ani radzić sobie ze stresem, nie umie zaplanować działań na rzecz swojego rozwoju zawodowego;
- w zakresie kompetencji: nie jest gotów do budowania własnego warsztatu pracy; nie jest gotów do okazywania empatii uczniom i wychowankom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy.
Na ocenę 3.0 Student:
w zakresie wiedzy:
- wymienia ogólne normy, procedury postępowania, zasady pracy, wybrane problemy i niektóre dobre praktyki wychowawcze w pracy opiekuńczo-wychowawczej;
- nazywa podstawowe środowiska wychowawcze podopiecznych, wymienia ich problemy i trudności oraz niektóre sposoby pracy opiekuńczo-wychowawczej pozwalające je niwelować, kompensować lub ograniczać ich wpływ;
- wymienia zadania wynikające z roli wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej i oraz podstawowe prawidłowości komunikowania interpersonalnego i społecznego z podopiecznymi, ich rodzicami/opiekunami i innymi specjalistami.
w zakresie umiejętności:
- potrafi stosować niektóre komunikaty z Komunikacji empatycznej, potrafi w dostateczny sposób radzić sobie ze stresem i stosować chociaż jedną strategię radzenia sobie z trudnościami; umie pobieżnie zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego;
w zakresie kompetencji:
- jest dostatecznie gotów do budowania własnego warsztatu pracy.
- jest dostatecznie gotów do okazywania empatii uczniom i wychowankom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy a także do rozwiązywania prostych konfliktów w grupie wychowawczej.
Na ocenę 3,5 Student realizuje część efektów na poziomie oceny 3,0 i część na poziomie oceny 4,0
Na ocenę 4,0 Student:
- wymienia i omawia normy, procedury postępowania, zasady pracy, problemy i dobre praktyki wychowawcze w pracy opiekuńczo-wychowawczej;
- omawia specyfikę głównych środowisk wychowawczych podopiecznych, przedstawia ich problemy i trudności oraz opisuje sposoby pracy opiekuńczo-wychowawczej pozwalające je niwelować, kompensować lub ograniczać ich wpływ;
- dobrze zna rolę wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej i opisuje zadania z niej wynikające oraz przedstawia prawidłowości komunikowania interpersonalnego i społecznego z podopiecznymi, ich rodzicami/opiekunami i innymi specjalistami.
w zakresie umiejętności:
- potrafi efektywnie komunikować się, dobrze radzić sobie ze stresem i stosować kilka strategii radzenia sobie z trudnościami; umie zaplanować różnorodne działania na rzecz rozwoju zawodowego zgodnie z własnymi zainteresowaniami i predyspozycjami;
w zakresie kompetencji:
- jest dobrze przygotowany do budowania własnego warsztatu pracy.
- jest dobrze przygotowany do okazywania empatii uczniom i wychowankom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy a także do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w grupie wychowawczej.
Na ocenę 4,5 Student realizuje część efektów na poziomie oceny 4,0 i część na poziomie oceny 5,0.
na ocenę 5,0 Student:
w zakresie wiedzy:
- wymienia, wyczerpująco opisuje i wyjaśnia normy, procedury postępowania, zasady pracy, problemy i dobre praktyki wychowawcze w pracy opiekuńczo-wychowawczej, łatwo i bezbłędnie porusza po związanej z nimi terminologii;
- wyczerpująco opisuje specyfikę głównych środowisk wychowawczych podopiecznych, wyjaśnia zależności między tymi środowiskami, w sposób wnikliwy rozumie i przedstawia problemy oraz trudności wynikające z nich dla wychowanków, a także dokładnie omawia sposoby pracy opiekuńczo-wychowawczej pozwalające te trudności niwelować, kompensować lub ograniczać ich wpływ;
W03 - wyczerpująco opisuje rolę wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej i wyjaśnia złożone zadania z niej wynikające oraz swobodnie i dogłębnie omawia prawidłowości komunikowania interpersonalnego i społecznego z podopiecznymi, ich rodzicami/opiekunami i innymi specjalistami;
W zakresie umiejętności:
- potrafi swobodnie, skutecznie i świadomie komunikować się, bardzo dobrze radzić sobie ze stresem niezależnie od jego źródła oraz stosować różnorodne strategie radzenia sobie z trudnościami; umie rzetelnie zaplanować różnorodne i dalekosiężne działania na rzecz własnego rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji, świadomości swych predyspozycji, mocnych i słabych a także informacji zwrotnej od innych osób;
W zakresie kompetencji:
- jest bardzo dobrze przygotowany do budowania własnego warsztatu pracy.
- odznacza się gotowością do okazywania empatii uczniom i wychowankom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy a także do profesjonalnego rozwiązywania nawet trudnych konfliktów w grupie wychowawczej.
Literatura
Górnicka, B. (2015), Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej: wybrane zagadnienia: podręcznik akademicki.
Łopatkowa, M. (1992), Pedagogika serca
Tempczyk-Nagórka, Ż. (2022), Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży w placówkach wsparcia dziennego. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 38(3), 53–66. https://doi.org/10.21852/sem.2017.3.04
Zieja Z. (2003). Poradnik metodyczny dla wychowawców.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Przykładowe statuty i regulaminy obowiązujące w placówkach opiekuńczo- wychowawczych
Literatura podawana Studentom na bieżąco podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: