Współczesne tendencje w pedagogice specjalnej WNP-PE-WSTPS
Treści programowe:
1. Pojęcie pedagogiki specjalnej (cele, funkcje, zadania, podmiot i przedmiot) w kontekście interdyscyplinarnym. Pedagogika specjalna wobec konkretnych wyzwań współczesności. (2h)
2. Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej: norma, niepełnosprawność, rehabilitacja. Niepełnosprawność w ujęciu biopsychospołecznym. Integracja i inkluzja. (2h)
3. Pedagogika specjalna jako obszar wsparcia osób z różnego rodzaju i stopnia niepełnosprawnościami. Współczesne potrzeby i wyzwania. (4h)
4. Wsparcie osób wybitnie zdolnych jako jedno z zadań pedagogiki specjalnej - stan obecny i stan pożądany. (2h)
5. Pedagogika specjalna jako obszar wsparcia osób w różnych kategoriach wiekowych. (2h)
6. Nowe trendy w adaptacji otoczenia fizycznego do potrzeb osób z obniżoną sprawnością. (2h)
7. Pedagogika specjalna jako obszar nauki, kształcenia i praktyki zawodowej - aktualne problemy, wyzwania i rozwiązania (6h).
8. Innowacyjność we współczesnej pedagogice specjalnej w zakresie edukacji i rehabilitacji. Diagnoza problemów i proponowane rozwiązania. (10h)
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
NP2_W01 zna i rozumie w stopniu pogłębionym pojęcie pedagogiki specjalnej oraz jej podstawową terminologię
NP2_W12 zna i rozumie założenia wsparcia osób z różnego rodzaju i stopnia niepełnosprawnościami, w różnym wieku oraz ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi
NP2_W17 zna i rozumie potrzebę posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w środowisku rodzinnym, szkolnym i zawodowym osób z odchyleniami od normy funkcjonalnej
NP2_U07 potrafi planować działania innowacyjne w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi z różnego rodzaju zaburzeniami i niepełnosprawnościami, również z osobami wybitnie zdolnymi.
NP2_K12 jest gotowy do reagowania na nieprawidłowości w zakresie zdrowia i niepełnosprawności.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z zaliczenia pisemnego (100 pkt.).
Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student/ka w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji, a także gdy materiał zaliczeniowy posiada cechy plagiatu.
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
OCENY wedle efektów kształcenia:
2,0
Student/ka wykazuje niedostateczną znajomość pojęć pedagogiki specjalnej i jej terminologii, wsparcia osób z różnego rodzaju i stopnia niepełnosprawnościami, w różnym wieku oraz ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi, a także potrzeby posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w środowisku rodzinnym, szkolnym i zawodowym tych osób. Nie potrafi planować innowacyjnych działań w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi z różnego rodzaju zaburzeniami i niepełnosprawnościami, również z osobami wybitnie zdolnymi, ani nie wykazuje podstawowej gotowości do reagowania na nieprawidłowości w zakresie zdrowia i niepełnosprawności.
3,0
Student/ka wykazuje podstawową znajomość pojęcia pedagogiki specjalnej i jej podstawowej terminologii, a także wsparcia osób z różnego rodzaju i stopnia niepełnosprawnościami, w różnym wieku oraz ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi, również potrzeby posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w środowisku rodzinnym, szkolnym i zawodowym tych osób. W stopniu podstawowym potrafi planować innowacyjne działania w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi z różnego rodzaju zaburzeniami i niepełnosprawnościami, również z osobami wybitnie zdolnymi, a także wykazuje dostateczną gotowość do reagowania na nieprawidłowości w zakresie zdrowia i niepełnosprawności.
3,5
Student/ka wykazuje podstawową znajomość i rozumienie pojęcia pedagogiki specjalnej i jej podstawowej terminologii, wsparcia osób z różnego rodzaju i stopnia niepełnosprawnościami, w różnym wieku oraz ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi, a także potrzeby posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w środowisku rodzinnym, szkolnym i zawodowym tych osób. Dość dobrze potrafi planować innowacyjne działania w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi z różnego rodzaju zaburzeniami i niepełnosprawnościami, również z osobami wybitnie zdolnymi, a także wykazuje dostateczną gotowość do reagowania na nieprawidłowości w zakresie zdrowia i niepełnosprawności.
4,0
Student/ka wykazuje dobrą znajomość i rozumienie pojęcia pedagogiki specjalnej i jej podstawowej terminologii, wsparcia osób z różnego rodzaju i stopnia niepełnosprawnościami, w różnym wieku oraz ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi, a także potrzeby posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w środowisku rodzinnym, szkolnym i zawodowym tych osób. Dobrze planuje innowacyjne działania w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi z różnego rodzaju zaburzeniami i niepełnosprawnościami, również z osobami wybitnie zdolnymi, a także wykazuje dość wysoką gotowość do reagowania na nieprawidłowości w zakresie zdrowia i niepełnosprawności.
4,5
Student/ka wykazuje rozszerzoną znajomość i rozumienie pojęcia pedagogiki specjalnej i jej podstawowej terminologii, wsparcia osób z różnego rodzaju i stopnia niepełnosprawnościami, w różnym wieku oraz ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi, a także potrzeby posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w środowisku rodzinnym, szkolnym i zawodowym tych osób. Wykazuje biegłość w planowaniu innowacyjnych działań w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi z różnego rodzaju zaburzeniami i niepełnosprawnościami, również z osobami wybitnie zdolnymi, a także podwyższoną gotowość do reagowania na nieprawidłowości w zakresie zdrowia i niepełnosprawności.
5,0
Student/ka wykazuje rozszerzoną znajomość i rozumienie pojęcia pedagogiki specjalnej i jej podstawowej terminologii, wsparcia osób z różnego rodzaju i stopnia niepełnosprawnościami, w różnym wieku oraz ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi, a także potrzeby posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w środowisku rodzinnym, szkolnym i zawodowym tych osób. Wykazuje wysoką biegłość w planowaniu innowacyjnych działań w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi z różnego rodzaju zaburzeniami i niepełnosprawnościami, również z osobami wybitnie zdolnymi, a także wysoką gotowość do reagowania na nieprawidłowości w zakresie zdrowia i niepełnosprawności.
ECTS [1 ECTS = 25(30)h]:
Udział w zajęciach - 30h
Przygotowanie do zajęć - 20 godz.
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 25 godz.
Suma godzin - 75
Liczba ECTS: 3
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
A. Krause (2011). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls. (wybrane artykuły)
Cz. Kosakowski (2009). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń, Wyd. Akapit. (wybrane artykuły)
I. Chrzanowska, Pedagogika Specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków. (wybrane artykuły)
Chrzanowska I. (2008), Edukacja „specjalna” w perspektywie zmiany, [w:] U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause (2008), Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, s. 19-25.
A.E. Sękowski, B.M. Cichy (2012), Wybitne zdolności w perspektywwie teorii i praktyki pedagogiki specjalnej, [w:] Z. Palak, D. Chimicz, A. Pawlak,Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 83-106.
M. Kilian (2009). Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:] Dylematy (niepełno)sprawności, rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, (red.) M. Dycht, L. Marszałek, Warszawa, Wydawnictwo Salezjańskie, (316-341).
plus materiały i skrypty własne
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
J. Binnebesel (2004). Nowe aspekty pedagogiki specjalnej, [w:] Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany, (red.) Cz. Kosakowski, A. Krause, Olsztyn, Wyd. UWM, (122-126).
A. Krause (2010). Pedagogika robocza, złudzenia i nadzieje alternatywności w pedagogice specjalnej, [w:] Edukacja alternatywna w XXI wieku, (red.), Z. Melosik, B. Śliwerski, Poznań-Kraków, Impuls, (39-49).
W. Dykcik (2009). Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji, [w:] Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik, Poznań, UAM, (13-137).
Dodatkowe materiały i skrypty będą udostępniane na platformie e-learningowej MS Teams.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: