Warsztat pedagogiczny - Badania psychologiczne w pedagogice WNP-PE-WPMED
Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny i podzielone sa na nastepujące bloki tematyczne:
Znaczenie teorii w projektowaniu badań własnych. Ustalanie przesłanek hermeneutycznych i normatywnych. Istota procesu badawczego i jego etapy.
Interdyscyplinarność badań. Miejsce badań psychologicznych w pedagogice. Opracowywanie metod i koncepcji edukacyjno-wychowawczych na podstawie przesłanek hermeneutyczno-normatywnych.
Problematyzacja badań. Stawianie pytań badawczych, dobór metod oraz narzędzi badawczych. Co może badać nie-psycholog?
Tworzenie modeli teoretyczno-badawczych oraz ich operacjonalizacja pedagogiczna
W jaki sposób kontrolujemy zmienne psychologiczne. Wykorzystanie przykładowych narzędzi diagnostycznych. Samodzielne mikro-projekty badawcze.
Psychometria - jak konstruować własne narzędzia badawcze do kontrolowania zmiennych psychologicznych. Może stworzą jakieś proste narzędzia do pomiaru, ankiety, albo przymiarkę do adaptacji jakiegoś narzędzia
Opracowanie wyników. Jak interpretować wyniki badań. Odniesienie wyników do postawionych hipotez oraz przyjętych założeń teoretycznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza: Posiada elementarną wiedzę na temat wykorzystania badań psychologicznych w pedagogice. Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań psychologicznych w obszarze pedagogiki, o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności: Posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań psychologicznych oraz konstruowania i prowadzenie prostych badań psychologicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki.
Kompetencje: Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
Obciążenie studenta pracą (4 pkt ECTS)
Udział w zajęciach - 30 godzin (15 godz niestacjonarne)
Praca indywidualna z tekstem - 20 godzin (35 niestacjonarne)
Przygotowanie własnego mikroprojektu badawczego - 30 godzin
Przygotowanie prezentacji - 10 godzin
Przygotowanie do zajęć - 20 godzin
Kryteria oceniania
Kryteria i metody oceniania:
W skład oceny końcowej wchodzą:
- aktywność na zajęciach (maks. 2 nieobecności w semestrze, aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach i omówieniach)
- przygotowanie zadań domowych - prac pisemnych w ramach przygotowania do zajęć (przeprowadzenie badań na małej grupie osób, przygotowanie pytań do kwestionariusza, przygotowanie pracy metodologicznej - sformułowanie problemu badawczego i pytań/hipotez badawczych)
- realizacja i opis własnego mikro-projektu badawczego w formie krótkiego raportu z badań (praca w zespole)
Kryteria oceniania:
3.0 - otrzymuje student, który posiada elementarną wiedzę z zakresu metodologii badań, ma świadomość tego w jaki sposób wykorzystuje się narzędzia psychologiczne w pracy pedagoga, potrafi na bazie rozpoznań hermeneutyczno-normatywnych formułować proste postulaty badawcze, stawiać pytania badawcze oraz przeprowadzić proste badanie oraz na podstawowym poziomie opracować i zaprezentować jego wyniki.
3.5 - otrzymuje student, który posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań, potrafi na bazie rozpoznań hermeneutyczno-normatywnych formułować postulaty badawcze, ma świadomość tego w jaki sposób wykorzystuje się narzędzia psychologiczne w pracy pedagoga. Samodzielnie formułuje proste problemy badawcze, potrafi wykorzystać proste obliczenia statystyczne i zaprezentować wyniki badań.
4.0 - otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu metodologii badań, potrafi swobodnie, na bazie rozpoznań hermeneutyczno-normatywnych formułować postulaty badawcze z dziedziny psychologii i pedagogiki, ma pełną świadomość tego w jaki sposób wykorzystuje się narzędzia psychologiczne w pracy pedagoga. Samodzielnie formułuje problemy badawcze, wykonuje obliczenia statystyczne i potrafi je atrakcyjnie zaprezentować.
4.5 - otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu metodologii badań, potrafi swobodnie, na bazie rozpoznań hermeneutyczno-normatywnych formułować postulaty badawcze z dziedziny psychologii i pedagogiki, ma pełną świadomość tego w jaki sposób wykorzystuje się narzędzia psychologiczne w pracy pedagoga. Wykazuje się inicjatywą w pracy nad własnymi projektami badawczymi. Samodzielnie formułuje problemy badawcze, wykonuje obliczenia statystyczne i potrafi je atrakcyjnie zaprezentować.
5.0 - otrzymuje student, który posiada poszerzoną wiedzę z zakresu metodologii badań, potrafi biegle, na bazie rozpoznań hermeneutyczno-normatywnych formułować postulaty badawcze z dziedziny psychologii i pedagogiki, ma pogłębioną świadomość tego w jaki sposób wykorzystuje się narzędzia psychologiczne w pracy pedagoga. Wykazuje się inicjatywą w pracy nad własnymi projektami badawczymi. Samodzielnie formułuje problemy badawcze, wykonuje obliczenia statystyczne i potrafi je atrakcyjnie zaprezentować.
Literatura
Literatura podstawowa:
Babbie, E.R., Betkiewicz W., Kłosowska-Dudzińska A. (2003). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwo Akademickie i profesjonalne, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Siek S. (1993). Wybrane metody badania osobowości. Wydawnictwo ATK, Warszawa
Franczak K. (2005). Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie Testu Strategii Uczenia się. Wydawnictwo UKSW, Warszawa.
Pilch T., Bauman T., Radźko, A. (2001) Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Żak, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: