Współczesne kierunki filozofii i etyki w wychowaniu WNP-PE-WKFEW
W ramach wykładu student ma możliwość otrzymania wiedzy dotyczącej rozumienia podstawowych pojęć oraz nurtów filozoficznych i etycznych w teoriach społecznych i wychowawczych. Posiądzie wiedzę z zakresu kształtowania się teorii pedagogicznych na bazie filozoficznych i etycznych koncepcji oraz ich wykorzystanie w rozumieniu procesów społecznych i edukacyjnych. Posługuje się terminologią i trafnie stosuje pojęcia z zakresu filozofii i etyki w procesie wychowania. Uzyskuje umiejętność analizy zjawisk – z punktu widzenia refleksji filozoficznej i etycznej - zachodzących w wybranych zbiorowościach i instytucjach edukacyjnych. Ma możliwość trafnej samooceny własnych kompetencji i umiejętności w świetle poznanych koncepcji filozoficznych i etycznych oraz przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczno-edukacyjnym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia dotyczą studenta, który:
- zna podstawową terminologię filozoficzną i etyczną oraz wybrane koncepcje filozoficzne i etyczne, stanowiące teoretyczne podstawy działalności społecznej i pedagogicznej;
- ma podstawową wiedzę o kierunkach filozoficznych i etycznych oraz ich znaczeniu w rozumieniu zjawisk społecznych i edukacyjnych;
- ma elementarną wiedzę o najważniejszych koncepcjach filozoficznych i etycznych, dotyczących rozumienia istoty społeczeństwa, nauki, kultury i religii;
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etyki oraz etyki zawodowej;
- posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów , wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowana argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych;
- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu współczesnych koncepcji filozofii i etyki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
- potrafi analizować i formować swoją postawę etyczną;
Kryteria oceniania
Metody: prowadzenie zajęć wykładowych, a także konwersatoryjnych, dyskusja, analiza wyników badań nad wybranymi problemami społeczno-kulturowymi, prezentacje multimedialne.
Kryteria oceny:
Praca pisemna (recenzja publikacji), aktywność, frekwencja. Egzamin pisemny z omawianych tematów, oceniany według następujących kryteriów:
- na ocenę 3,0 - 60% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania dotyczące treści wykładu, praca pisemna oceniona dostatecznie (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 3,5 - 65% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona dostatecznie, dostatecznie plus (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 4,0 - 70% - 75% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona na dobry ( kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 4,5 - 80% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona na co najmniej dobry (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 5,0 - 85 % i więcej poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona na bardzo dobry (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji).
Literatura
Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 2012;
Gutek G.L., Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007;
Kuderowicz Z., red., Filozofia XX wieku, T. I-II, Warszawa 2002;
Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła);
Solomon R. C., Higgins K. M., Krótka historia filozofii, Warszawa 2007;
Stróżewski W., Istnienie i sens, Kraków 1994;
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2004;
Tischner J., red., Filozofia współczesna, Kraków 2009;
Zdybicka Z.(red.), Zadania filozofii we współczesnej kulturze, Lublin 2002.
Gogacz T., Podstawy wychowania, Niepokalanów 1993;
Bourke V., Historia etyki, Toruń 2004;
Etyka: zarys, Kraków 2002;
Filek J., Filozofia odpowiedzialności XX wieku: teksty źródłowe, Kraków 2004;
Filozofia: podstawowe pytania, red. E. Marten i M. Schnädelbach, Warszawa 2011;
Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002;
Jan A., Kłoczowski, Filozofia dialogu, Poznań 2005;
Przewodnik po etyce, red. P. Singera, Warszawa 1998;
Stevenson L., Haberman D.L., Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001;
Walczak P., Wychowanie jako spotkanie: Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: