Współczesne kierunki filozofii i etyki w wychowaniu WNP-PE-WKFE
W programie zajęć przewiduje się następującą problematykę:
1. Przypomnienie definicji filozofii i etyki, ich miejsca w wielorakiej działalności człowieka oraz ich specyfiki w stosunku innych dziedzin kultury i nauk szczegółowych.
2. Filozofia współczesna na tle wcześniejszych epok historycznych i ich szczytowych osiągnięć.
3. Współczesne nurty myślowe:
a) pozytywizm
b) marksizm
c) egzystencjalizm
d) tomizm i jego współczesne odmiany
e) personalizm
f) postmodernizm
4. Pochodzenie norm etycznych w etyce laickiej i religijnej.
5. Etyka normatywna i relatywistyczna (postmodernistyczna)
6. Trudności płynące z preferowanej tendencji autonomii prawa i etyki oraz próby ich rozstrzygnięcia.
7. Kryterium personalistyczne w interpretacji niektórych problemów moralnych: aborcja, eutanazja, tabletka "dzień po", in vitro, "uporczywa terapia" itp.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student określa specyfikę filozofii i etyki, ich rolę w kulturze i życiu człowieka; wie, wie, jak jest różnica tych dziedzin ludzkiego poznania w stosunku do nauk szczegółowych.
2. Definiuje i omawia kierunki i tendencje we współczesnej filozofii i etyce.
Umiejętności:
1. Potrafi wskazać związek między nurtami myślowymi i historycznymi faktami społecznymi i politycznymi.
2. Interpretuje i poddaje krytycznej analizie teksty o tematyce etycznej.
3. Wskazuje odpowiednie argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego.
Kompetencje:
1. Potrafi czynnie uczestniczyć w dyskusjach na tematy filozoficzne i etyczne.
2. Szanuje drugiego człowieka i docenia wagę wartości moralnych w życiu ludzkim.
3. Ma świadomość złożoności i wieloaspektowości współczesnych problemów.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się: obecność na zajęciach, umiejętność analizy wskazanych tekstów, prawidłowa argumentacja zajmowanego przez siebie stanowiska, końcowe kolokwium. Szczegóły będą omówione na zajęciach.
Literatura
1. Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992, s. 584-634.
2. Gryżenia K., Odmienność współczesną normą - wybrane ujęcia filozofii wychowania, w: Wobec "odmienności..."? Pedagogiczne konotacje, red. M. Dycht, L. Marszałek, Warszawa 2008, s. 36-48.
3. Gryżenia K., Prawo stanowione a moralność w państwie demokratycznym, "Studia Philosophica Wratislaviensia" 8 (2013) 1, 37-50.
4. Gryżenia K., Zagrożenia podmiotowości człowieka, "Logos i ethos" 30 (2011) 1, s. 215-234.
5. Kulisz J., Czasy nowożytne wyzwaniem dla chrześcijaństwa, Warszawa 2001.
6. Mackiewicz W., Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa 1996.
7. Maryniarczyk A., Aktualność tomizmu, w: Rozumieć filozofię i naukę, red. P. Gondek, Lublin 2000, s. 255-293.
8. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2003.
9. Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Warszawa 1999.
10. Pawlikowski T., Zarys dziejów filozofii,Warszawa 2003, s. 110-138.
11. Peeters M. A., Nowa etyka w dobie globalizacji. Wyzwania dla Kościoła, Warszawa 2009.
12. Sareło Z., Postmodernizm w pigułce, Poznań 1998.
13. Swieżawski S., Św. Tomasz na nowo odczytany, Poznań 1995 (wyd. II).
14. Wojtyła K., Elementarz etyczny, Lublin 1983, s. 29-37.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: