Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych WNP-PE-WDMBP
W ramach prowadzonego przedmiotu student ma możliwość zapoznania się z wiedzą metodologiczna w zakresie pedagogiki, co powinno skutkować następującymi umiejętnościami:
- opisuje przedmiot metodologii badań pedagogicznych i główne podejścia badawcze;
- wymienia i charakteryzuje metody, techniki i narzędzia badawcze;
- wymienia i omawia poszczególne etapy badania naukowego;
- opisuje specyfikę pracy badawczej;
- ocenia poprawność problemów badawczych;
- poprawnie dobiera metody, techniki i narzędzia badawcze do określonych problemów badawczych;
- przestrzega zasad etycznych obowiązujących w prowadzonych przez siebie badaniach pedagogicznych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- definiuje podstawowe terminy metodologiczne;
- omawia etapy badań pedagogicznych;
- rozróżnia i charakteryzuje główne orientacje badawcze w pedagogice;
- buduje kompletną koncepcję badawczą;
- opracowuje i interpretuje wyniki badań;
- rozumie znaczenie badań dla rozwoju teorii i praktyki edukacyjnej.
Kryteria oceniania
Ocenianie kształtujące dotyczy:
- bieżącej oceny aktywności studentów podczas wykładów konwersatoryjnych.
Ocenianie podsumowujące
- egzamin pisemny.
Formy oceny – szczegóły
Na ocenę 2 (ndst) - student nie wie czym zajmuje się metodologia badań pedagogicznych; nie wie co to są metody techniki i narzędzia badawcze; nie potrafi wymienić etapów badań pedagogicznych.
Na ocenę 3 (dst) - student potrafi powiedzieć czym zajmuje się metodologia badań pedagogicznych i wymienia główne podejścia badawcze; podaje odtwórczo definicje metod, technik i narzędzi badawczych; wymienia etapy badań pedagogicznych.
Na ocenę 3+ (dst+) - student potrafi ogólnie scharakteryzować przedmiot metodologii badań pedagogicznych wymienić i krótko opisać główne podejścia badawcze; definiuje ze zrozumieniem metody, techniki i narzędzia badawcze; wymienia i opisuje etapy badań pedagogicznych.
Na ocenę 4 (db) - student potrafi określić miejsce metodologii badań pedagogicznych wśród innych nauk; wymienić i scharakteryzować jej przedmiot badawczy i główne podejścia badawcze; potrafi dokonać interpretacji różnych definicji metod, technik i narzędzi badawczych; wymienia i szczegółowo opisuje poszczególne etapy badań pedagogicznych; podejmuje próbę oceny poprawności problemów badawczych i doboru metod, technik i narzędzi badawczych do określonych problemów.
Na ocenę 4+ (db+) - student potrafi określić miejsce metodologii badań pedagogicznych wśród innych nauk; wymienić i scharakteryzować jej cele i zadania, szczegółowo opisać główne podejścia badawcze; potrafi dokonać interpretacji i krytycznej analizy różnych definicji metod, technik i narzędzi badawczych; potrafi wskazać relacje pomiędzy tymi pojęciami; wymienia i szczegółowo opisuje poszczególne etapy badań pedagogicznych z uwzględnieniem specyfiki różnych prób badawczych; poprawnie ocenia problemy badawcze główne iszczegółowe, dobiera metody, techniki i narzędzia do ich rozwiązania.
Na ocenę 5 (bdb) - student szczegółowo opisuje czym zajmuje się metodologia badań pedagogicznych, jej relacje z innymi dyscyplinami naukowymi; charakteryzuje główne podejścia badawcze (ilościowe, jakościowe i pluralistyczne) i ich efekty; potrafi dokonać interpretacji i krytycznej analizy różnych definicji metod, technik i narzędzi badawczych; potrafi wskazać relacje pomiędzy tymi pojęciami; potrafi scharakteryzować różne podejścia do metod i technik badawczych na gruncie polskiej metodologii badań pedagogicznych; wymienia i szczegółowo opisuje poszczególne etapy badań pedagogicznych z uwzględnieniem specyfiki różnych prób badawczych i obszarów badawczych a także podejścia ilościowego lub jakościowego; prawidłowo ocenia poprawność problemów badawczych i projektuje plan ich rozwiązania.
Literatura
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2007.
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1998.
Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 2000.
Sowiska M., Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela- wychowawcy,
Warszawa 2007
Dutkiewicz W., Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z
pedagogiki, Kielce 2000.
Konarzewski T., Jak uprawiać badania oświatowe, Warszawa 2000.
Babbie E., Podstawy badań społecznych. Warszawa 2008.
Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań 2001.
Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych. Warszawa 1985.
Palka S.(red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008.
Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: