Warsztat badawczy - Resilience (sprężystość) psychologiczna jako szansa i wyzwanie dla pracy pedagogów WNP-PE-WB-MGR
Konstrukt prężności (resilience, resiliency) wzbudza w ostatnich latach duże zainteresowanie badaczy, reprezentujących różne dziedziny wiedzy. Szczególne w naukach społecznych i medycznych, a ostatnio również w pedagogice i edukacji da się zaobserwować podobne tendencje. Wiodące koncepcje prężności koncentrują się wokół rozumienia jej jako zespół właściwości, utożsamianych z procesem skutecznego przezwyciężania negatywnych zjawisk i wydarzeń życiowych lub też jako właściwość osobowości czy względnie trwały zasób jednostki tzw. „pręność psychiczna”. Prężność stoi w powiązaniu, czy też w opozycji do vulnerability (podatność, kruchość…), braku kontroli (impulsywności), jak jej nadmiaru (sztywności). Jako taka wiąże się ze zdolnością jednostki do dostosowywania poziomu kontroli do własnych możliwości
i doświadczanych sytuacji. Jest mechanizmem samoregulacji, obejmujący elementy zarówno poznawcze, emocjonalne, jak i behawioralne. Są one charakterystyczne
dla przekonań i oczekiwań i dotyczą m.in. spostrzegania rzeczywistości z jednej strony jako wyzwania, ale także jako własnych kompetencji. Wykazano rolę prężności jako czynnika chroniącego przed negatywnymi skutkami różnych wpływów psycho-społecznych, doświadczanego stresu szkolnego i zawodowego, sprzyjając przystosowaniu się do różnych sytuacji życiowych, choroby, czy obniżającego ryzyko zachowań problemowych itp.
Wykorzystanie wiedzy z tego zakresu dla celów edukacyjno-wychowawczych wymaga jej krytycznej recepcji i odpowiedniego zastosowania na gruncie koncepcji i działań edukacyjno-wychowawczych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W skład oceny końcowej wchodzą:
Pierwszy semestr:
- aktywność na zajęciach (maks. 1 nieobecność w semestrze), aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach i omówieniach – student może uzyskać maks. 20 pkt za aktywność
- przygotowanie zadań domowych - prac pisemnych w ramach przygotowania do zajęć przeprowadzenie projektu badawczego w wybranym środowisku, wybór narzędzi, metod pracy, przygotowanie pracy metodologicznej - sformułowanie problemu badawczego i pytań/hipotez badawczych – student może uzyskać maks. 40 pkt za prace domowe
- zaliczenie testu wiedzy składającego się z 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Student może uzyskać maks. 40 pkt z testu wiedzy
W sumie w czasie semestru student może uzyskać 100 pkt.
Drugi semestr:
- aktywność na zajęciach (maks. 1 nieobecność w semestrze), aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach i omówieniach – student może uzyskać maks 20 pkt za aktywność
- przygotowanie zadań domowych - prac pisemnych w ramach przygotowania do zajęć przeprowadzenie projektu badawczego w wybranym środowisku, wybór narzędzi, metod pracy, przygotowanie pracy metodologicznej - sformułowanie problemu badawczego i pytań/hipotez badawczych – student może uzyskać maks. 20 pkt za prace domowe
- realizacja i opis własnego mikro-projektu badawczego w formie krótkiego raportu z badań (praca w zespole) – student może uzyskać maks. 60 pkt. za projekt.
W drugim semestrze student może uzyskać maks. 100 pkt
Punktacja:
100-95 – ocena 5,0
94-84 – ocena 4,5
83-73 – ocena 4,0
72-62 – ocena 3,5
61 – 52 - ocena 3,0
51 i poniżej – ocena 2,0
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: