Warsztat badawczy - Kompetencje społeczne: empiryczne ujęcie i praktyczna aplikacja WNP-PE-WB-JS
Problematyka badań kompetencji społecznych dotyczy zarówno ujęć teoretycznych i koncepcyjnych, jak i też wypracowania stosownego warsztatu badawczego pedagoga, pozwalającego na opanowanie podstawowych wymogów w doborze paradygmatów teoretyczno-badawczych, jak i operacjonalizacji przyjętych konstruktów i zmiennych. Systematyczna analiza zapotrzebowania na wybrane zagadnienia badawcze z zakresu kompetencji społecznych, ocena predyktywności różnych teorii i modelów postępowania badawczego, precyzyjny dobór metodologii badań empirycznych – to podstawowe kryteria przygotowania studentów do prowadzenia samodzielnych badań na temat kompetencji społecznych i komunikacyjnych. Dokona się przeglądu podstawowych metod stosowanych w badaniach społecznych zarówno w strategii ilościowej, jak i jakościowej, a także zapozna się studiujących z modelami postępowania w badaniach ewaluacyjnych. Przedstawione zostaną krytyczne oceny normatywnych ujęć wraz z bliższym zapoznaniem się z planem prowadzenia badań na poziomie pre-testu, procesu, post-testu i follow up roceur; omówione zostaną również tzw. badania w działaniu i dokona się opracowania stosownej koncepcji badawczej oraz wykonawczej. Usystematyzuje się także wiadomości na temat pisania tekstów naukowych, ich redagowania. Studiujący zapoznają się również z dylematami etycznymi, z którymi konfrontowani są badacze społeczni. W toku zajęć uwzględni się m.in. następujące zagadnienia tematycze:
1. Podstawowe pojęcia, teorie i doświadczenia badawcze oraz dylematy związane z badaniem kompetencji społecznych.
2. Organizacja i etapy badań społecznych w zakresie kompetencji społecznych i komunikacyjnych
3. Dobór koncepcji o metody badań pedagogicznych
4. Operacjonalizacji postępowania badawczego w perspektywach ilościowych i jakościowych – ich uzasadnienie, oraz zapotrzebowanie na triangulacje koncepcji i metod postępowania badawczego.
5. Dobór, względnie konstruowanie narzędzi badawczych: zasady tworzenia i doboru skal do pomiaru badanych zjawisk.
6. Etyka w planowanych badaniach społecznych
5. Kroki postępowania w fazie wykonawczej badań społecznych
6. Opracowanie i dyskusja wyników badań.
7. Redakcja tekstu naukowych, przygotowanie do wydania artykułów w czasopismach naukowych.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy zajęć będą posiadać…
Wiedza
1. Znają główne zróżnicowania pojęciowe odnoszące się do kompetencji
2. Posiadają podstawowe znajomości z zakresu teorii wyjaśniających konstrukty i koncepcje kompetencji
3. Rozumieją złożoność operacjonalizacji w badaniach empirycznych kompetencji społcznych
Umiejętności
1. Mają aktywny zasób umiejętności językowych i metodycznych w zakresie naukowego języka i procedur, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu samodzielnego postępowania badawczego
2. Potrafią przygotować opracowanie teoretyczno-badawcze, opracjonalizujące konstrukt kompetencji i jego pomiar
Postawy
1. potrafią inspirować i organizować proces uczenia się i postępowania badawczego
2. współpracują systematycznie w grupie w celu realizacji celów badawczych;
3. umieją pogłębiać swoją wiedzę przez korzystanie z różnych zasobów i nośników informacji badawczych
4. są przygotowani do świadomego komunikowania się w różnych środowiskach naukowych.
Kryteria oceniania
Czynny udział - udokumentowany przy pomocy portofolio w ramach pierwszego semestru.
Na zakończenie zajęć w semetstrze letnim podstawą zaliczenia będzie opracowanie koncepcji wspierania rozwoju kompetencji społecznych w wybranej grupie docelowej i operacjonalizacja zaplanowanych pomiarów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: