Warsztat pedagogiczny: Pedagogika lasu - doznanie natury w sobie WNP-PE-WAR-MP
Pedagogika Lasu to przedmiot teoretyczno-praktyczny przeznaczony dla osób wrażliwych na przeżycia wartości transcendentnych (dobra, prawdy, piękna i wolności) w biocenotycznych warunkach leśnych. Zdefiniowane zostaną elementarne pojęcia z zakresu regionalizacji fizyczno-geograficznej wybranego obszaru leśnego i ich wpływu na człowieka, antropologii filozoficznej wyjaśniającej potrzebę źródłowego doświadczenia samego siebie w naturze; ekologii, leśnictwa i przyrodoznawstwa, pozwalającego na identyfikację najbardziej pospolitych gatunków zwierząt leśnych i roślin, w środowisku lokalnym. Przeprowadzone zostaną podstawowe ćwiczenia z technik biwakowych w celu bezpiecznego, ekologicznego i efektywnego przebywania w terenie leśnym. Pozyskana wiedza i zdobyte umiejętności pozwolą na zaplanowanie i przeprowadzenie jednodniowych zajęć praktycznych w terenie leśnym, uwzględniających metodykę pedagogiczną, antropologiczną i geragogiczną.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(WIEDZA: W-1) Student wymienia i wyjaśnia strukturę i funkcję przedszkoli leśnych w Europie i na świecie, działalności na rzecz rozwoju zdolności poznawczych dziecka i jego wrażliwości wobec otaczającej natury oraz roli w lokalnym środowisku.
(WIEDZA: W-2) Student omawia zagadnienia edukacji włączającej (inkluzyjnej) i ich stosowanie wobec osób z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami psychomotorycznymi, orzeczeniami SPE (Specjalne potrzeby edukacyjne) i trudnościami w uczeniu się.
(UMIEJĘTNOŚCI: U-1) Student analizuje i porównuje wszystkie paradygmaty kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia konstruktywistyczno-egzystencjalnego i idei zrównoważonego rozwoju, ustalając kryteria ich aplikacji w codziennej metodyce nauczyciela przedszkolnego.
(Kompetencje społeczne K-1) Student angażuje się w kreację i wdrożenie metod przewidzianych dla działania małych grup i pracy indywidualnej w środowisku naturalnym, w warunkach symulowanych.
(Kompetencje społeczne K-2) Student przestrzega poczynionych ustaleń i przepisów w zakresach: BHP, kontraktu między pracownikami oraz ich podopiecznymi, przepisów związanych z ochroną przyrody oraz regulaminu zajęć w terenie.
(Kompetencje społeczne K-3) Student troszczy się o los każdej osoby przebywającej w terenie naturalnym lub podczas zajęć symulowanych, niezależnie od jej wieku angażuję się w nawiązanie pogłębionej relacji intra i interpersonalnej.
Kryteria oceniania
Dla W-1 i W-2:
NA OCENĘ BARDZO DOBRĄ:
Student omawia samodzielnie wszystkie elementy struktury placówek leśnych i wynikające z nich funkcje pedagogiczne, przyrodnicze i społeczne, w Polsce i za jej granicami (Skandynawia, Niemcy, kraje anglosaskie). Student prezentuje program i metodykę oddziaływania na funkcje poznawcze dziecka oraz sposoby uwrażliwiania go na wartości otoczenia przyrodniczego. Student wymienia cechy programu dydaktyczno-wychowawczego poznanej placówki leśnej jak i projektu autorskiego, niezależnie od stopnia ich sprawności i deficytów rozwojowych czy społecznych.
NA OCENĘ DOBRĄ:
Student omawia samodzielnie większość elementów struktury placówek leśnych i wynikające z nich wybrane funkcje pedagogiczne, przyrodnicze i społeczne, w Polsce i za jej granicami (Skandynawia, Niemcy, kraje anglosaskie). Student prezentuje fragmenty programu i metodyki oddziaływania na wybrane funkcje poznawcze dziecka oraz sposoby uwrażliwiania go na wartości otoczenia przyrodniczego. Student wymienia wybrane cechy programu dydaktyczno-wychowawczego poznanej placówki leśnej jak i projektu autorskiego, niezależnie od stopnia ich sprawności i deficytów rozwojowych czy społecznych.
NA OCENĘ DOSTATECZNĄ:
Student omawia samodzielnie niektóre podstawowe elementów struktury placówek leśnych i wynikające z nich wybrane funkcje pedagogiczne, przyrodnicze i społeczne w Polsce. Student omawia podstawowe funkcje poznawcze dziecka oraz sposoby uwrażliwiania go na wartości otoczenia przyrodniczego z pomocą nauczyciela. Student wymienia niektóre cechy programu dydaktyczno-wychowawczego poznanej placówki leśnej, niezależnie od stopnia ich sprawności i deficytów rozwojowych czy społecznych.
Dla U-1:
NA OCENĘ BARDZO DOBRĄ:
Student analizuje i porównuje wszystkie podstawowe paradygmaty kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia konstruktywistyczno-egzystencjalnego i wszystkich punktów strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawia wszystkie kryteria aplikacji w codziennej metodyce nauczyciela przedszkolnego.
NA OCENĘ DOBRĄ:
Student analizuje i porównuje większość podstawowych paradygmatów kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia konstruktywistyczno-egzystencjalnego i większości punktów strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawia większość kryteriów ich aplikacji w codziennej metodyce nauczyciela przedszkolnego.
NA OCENĘ DOSTATECZNĄ:
Student analizuje i porównuje niektóre podstawowe paradygmaty kształcenia i wybranych przez siebie punktów strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawia wybrane kryterium ich aplikacji w codziennej metodyce nauczyciela przedszkolnego.
Dla K-1, K-2, K-3
NA OCENĘ BARDZO DOBRĄ:
Student osiągnął bardzo dobre wyniki w zakresie pracy indywidualnej i grupowej, wykazując się ponadprzeciętnym zaangażowaniem w zakresie kreacji i wdrażania metod pedagogicznych sprzyjających realizacji idei zrównoważonego rozwoju.
NA OCENĘ DOBRĄ:
Student osiągnął dobre wyniki w zakresie pracy indywidualnej i grupowej, wykazując się średnio-zaawansowanym zaangażowaniem w zakresie kreacji i wdrażania metod pedagogicznych sprzyjających realizacji idei zrównoważonego rozwoju.
NA OCENĘ DOSTATECZNĄ:
Student osiągnął podstawowe wyniki w zakresie pracy indywidualnej i grupowej, wykazując się elementarnym zaangażowaniem w zakresie kreacji i wdrażania metod pedagogicznych sprzyjających realizacji idei zrównoważonego rozwoju.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
T. Parczewska, PLACÓWKA LEŚNA jako miejsce łączenia dzieci z naturą. Jakościowe studium przypadku, Lublin, 2023
B. Śliwerski, M. Paluch, Uwolnić szkołę z systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków, 2021
R. Louv, Ostatnie dziecko lasu, Warszawa 2020
A. Komorowska, M. Rokita, Kuchnia błotna, Kraków, 2019
J. Orzelska, W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie, Kraków, 2014
M. Kostrzyński, Gawędy o wilkach i innych zwierzętach, Warszawa 2020
O. Tokarczuk, Czuły narrator, 2020
Literatura uzupełniająca:
B. Powell, Skauting dla chłopców, (reprint), 2010
T. Gooley, Jak czytać wodę, Kraków, 2018
J. Kurek, K. Maliszewski, W przestrzeni dotyku, Chorzów, 2009
U. Zajączkowska, Patyki i Badyle, Warszawa, 2019
Ch. Foster, Jak Zwierzę. Intymne zbliżenie z naturą, Poznań, 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: