Warsztat pedagogiczny - Podstawy tworzenia narzędzi badawczych WNP-PE-WAR-1-LIC
Zakres tematów:
1. Podstawy tworzenia tekstów naukowych
2. Etapy badań pedagogicznych (rola treści teoretycznych, problemy i hipotezy, zmienne i wskaźniki, dobór próby, badania pilotażowe)
3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
4. Rodzaje narzędzi w poszczególnych metodach badawczych i zasady ich opracowywania:
- kwestionariusz wywiadu,
- kwestionariusz obserwacji
- ankieta
- testy pedagogiczne
- kwestionariusze socjometryczne
5. Opracowywanie wyników badań
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01: Student charakteryzuje etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych
Umiejętności:
U_01: potrafi konstruować proste narzędzia badawcze
Kompetencje:
K_01: jest przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi
Opis ECTS:
udział w warsztacie - 30 godzin
zapoznanie się ze wskazaną literaturą przedniotu - 30 godzin
praca w grupach i przygotowanie do zajęć (opracowywanie poszczególnych narzędzi badawczych) - 30 godzin
przygotowanie do zaliczenia końcowego z treści teoretycznych- 20 godzin:
30+30+ 30+20 +110 = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Student realizujący założone efekty kształcenia na ocenę:
- 3,0 (dostateczną) – wybiórczo i pobieżnie przedstawia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; z pomocą grupy i prowadzącego zajęcia potrafi konstruować proste narzędzia badawcze; jest częściowo przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi
- 3,5 (dostateczną plus) – wybiórczo przedstawia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; z pomocą grupy potrafi konstruować proste narzędzia badawcze; jest przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi
- 4,0 (dobrą) – przedstawia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; samodzielnie potrafi konstruować proste narzędzia badawcze; jest przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi
- 4,5 (dobrą plus) – przedstawia i opisuje etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; samodzielnie potrafi konstruować różne narzędzia badawcze w zależności przyjętej procedury badawczej; jest dobrze przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi
- 5,0 (bardzo dobrą) – przedstawia opisuje i wyjaśnia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych, wskazuje na ich walory i wady w zależności od potrzeb badawczych; samodzielnie potrafi konstruować różne narzędzia badawcze w zależności przyjętej procedury badawczej, wykazuje się przy tym twórczością i dokładnością; wyróżnia się gotowością do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są trzy nieobecności z przyczyn losowych), każda kolejna skutkuje obniżeniem oceny cząstkowej o 0,5) – 30 % oceny końcowej
- praca na zajęciach (przygotowanie do zajęć, aktywność, postępy w opracowywanych narzędziach) – 30 % oceny końcowej
- opracowane narzędzia badawcze - 40 % oceny końcowej
Literatura
- Guziuk-Tkacz M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Żak. - Łobocki M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.
- Łobocki M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.
- Rubacha K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Wyd. Editions Spotkania Spółka.
- Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca:
- Rubacha K., Fopka-Kowalczyk M., Kowalczyk M. (2017). Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją. Podstawy teoretyczne i metodologiczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
- Rubacha K. (2013). Standardy metodologiczne w zbieraniu i analizie danych. Pracownia Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. "Przegląd Badań Edukacyjnych" nr 16, s. 35-41.
- Urbaniak-Zając D. (2009). O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych. "Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja" nr 1 (45) s. 7-27.
- Żelazo M. (2013). Kwestionariusz wywiadu jako narzędzie badawcze. "Obronność - Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej" nr 2(6) s. 222-238.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: