Warsztat pedagogiczny: Wprowadzenie do suicydologii WNP-PE-W3-2
Wprowadzenie do suicydologii to warsztat ukazujący podstawowe zagadnienia z zakresu szeroko ujętych zachowań autodestrukcyjnych, a w szczególności z zakresu samobójstw. Celem jest zaprezentowanie szeregu aspektów samobójstwa, które staje się problemem indywidualnym i społecznym.
W cyklu 2022/23_L:
Wprowadzenie do suicydologii to warsztat ukazujący podstawowe zagadnienia z zakresu szeroko ujętych zachowań autodestrukcyjnych, a w szczególności z zakresu samobójstw. Celem jest zaprezentowanie szeregu aspektów samobójstwa, które staje się problemem indywidualnym i społecznym. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu suicydologii oraz autodestrukcji.
Student zna i rozumie istotę kryzysu suicydalnego oraz zachowań samobójczych występujących u uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej.
Student potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi pozwalającymi na zrozumienie, interpretowanie oraz projektowanie działań związanych z kryzysem suicydalnym.
Student potrafi uczestniczyć w dyskusji na temat samobójstw, bronić swoich tez i poglądów.
Student jest gotów do podejmowania profesjonalnych działań z zakresu profilaktyki samobójstw czy też postwencji.
Student jest gotów do podejmowania zindywidualizowanych działań z zakresu profilaktyki zachowań autodestrukcyjnych, profilaktyki samobójstw.
Student jest gotów do prowadzenia działalności opiekuńczej i wychowawczej zgodnie z dyrektywami metodycznymi.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (kolokwium) obejmujące treści przedstawione podczas warsztatu. Test jednokrotnego wyboru, składający się z 20 pytań zamkniętych.
3,0 - Student w bardzo podstawowym stopniu zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu suicydologii oraz autodestrukcji, zna i rozumie istotę kryzysu suicydalnego oraz zachowań samobójczych występujących u uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi pozwalającymi na zrozumienie, interpretowanie oraz projektowanie działań związanych z kryzysem suicydalnym, uczestniczyć w dyskusji na temat samobójstw, bronić swoich tez i poglądów, jest gotów do podejmowania profesjonalnych działań z zakresu profilaktyki samobójstw czy też postwencji, jak również zindywidualizowanych działań z zakresu profilaktyki zachowań autodestrukcyjnych, profilaktyki samobójstw.
3,5 - Student w podstawowym stopniu zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu suicydologii oraz autodestrukcji, zna i rozumie istotę kryzysu suicydalnego oraz zachowań samobójczych występujących u uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi pozwalającymi na zrozumienie, interpretowanie oraz projektowanie działań związanych z kryzysem suicydalnym, uczestniczyć w dyskusji na temat samobójstw, bronić swoich tez i poglądów, jest gotów do podejmowania profesjonalnych działań z zakresu profilaktyki samobójstw czy też postwencji, jak również zindywidualizowanych działań z zakresu profilaktyki zachowań autodestrukcyjnych, profilaktyki samobójstw.
4,0 - Student w dobrym stopniu zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu suicydologii oraz autodestrukcji, zna i rozumie istotę kryzysu suicydalnego oraz zachowań samobójczych występujących u uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi pozwalającymi na zrozumienie, interpretowanie oraz projektowanie działań związanych z kryzysem suicydalnym, uczestniczyć w dyskusji na temat samobójstw, bronić swoich tez i poglądów, jest gotów do podejmowania profesjonalnych działań z zakresu profilaktyki samobójstw czy też postwencji, jak również zindywidualizowanych działań z zakresu profilaktyki zachowań autodestrukcyjnych, profilaktyki samobójstw.
4,5 - Student w zadowalającym stopniu zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu suicydologii oraz autodestrukcji, zna i rozumie istotę kryzysu suicydalnego oraz zachowań samobójczych występujących u uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi pozwalającymi na zrozumienie, interpretowanie oraz projektowanie działań związanych z kryzysem suicydalnym, uczestniczyć w dyskusji na temat samobójstw, bronić swoich tez i poglądów, jest gotów do podejmowania profesjonalnych działań z zakresu profilaktyki samobójstw czy też postwencji, jak również zindywidualizowanych działań z zakresu profilaktyki zachowań autodestrukcyjnych, profilaktyki samobójstw.
5,0 - Student w bardzo dobrym stopniu zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu suicydologii oraz autodestrukcji, zna i rozumie istotę kryzysu suicydalnego oraz zachowań samobójczych występujących u uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi pozwalającymi na zrozumienie, interpretowanie oraz projektowanie działań związanych z kryzysem suicydalnym, uczestniczyć w dyskusji na temat samobójstw, bronić swoich tez i poglądów, jest gotów do podejmowania profesjonalnych działań z zakresu profilaktyki samobójstw czy też postwencji, jak również zindywidualizowanych działań z zakresu profilaktyki zachowań autodestrukcyjnych, profilaktyki samobójstw.
Literatura
Literatura podstawowa
Hołyst B., Suicydologia, Warszawa 2012.
Kuć M., Kryminologia, Warszawa 2015, s. 143-168.
Samobójstwo, red. M. Mozgawa, Warszawa 2017.
Zapobieganie samobójstwom, Warszawa 2007.
A. Czabański, Samobójstwa altruistyczne. Formy manifestacji, mechanizmy i społeczne reperkusje zjawiska, Kraków 2009.
A. Czabański, Społeczne i jednostkowe determinanty zachowań samobójczych młodzieży, Poznań 2001.
H. Witkowska, Samobójstwo w kulturze dzisiejszej, Warszawa 2021.
H. Witkowska, Życie mimo wszystko. Rozmowy o samobójstwie, Warszawa 2022.
Literatura uzupełniająca
Bednarski L., Urbanek A., Śmierć samobójcza. Perspektywa kryminalistyczna i pedagogiczna, Kraków 2012.
Burdziak K., Samobójstwo w prawie polskim, Warszawa 2019.
Śledzianowski J., Samobójstwo w dziejach i cywilizacji śmierci, Kielce 2017.
Zapobieganie samobójstwom, red. B. Hołyst, Warszawa 2021.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: