Warsztat pedagogiczny: Techniki brajlowskie WNP-PE-W3-1
Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu wykorzystania technik brajlowskich w pracy z osobami dysfunkcją wzroku.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1. Student opisuje etapy rozwoju i rodzaje pisma dotykowego dla osób niewidomych oraz ewolucję narzędzi do pisania.
EK 2. Wymienia i omawia pojęcia terminologiczne dotyczące niewidzenia i słabowzroczności.
EK 3. Objaśnia zasady zapisu tekstów brajlowskich pismem integralnym, podstawowych zapisów matematycznych.
EK 4 Wymienia i charakteryzuje narzędzia i aplikacje wykorzystywane przez osoby niewidome (drukarki brajlowskie, elektroniczne maszyny do pisania brajlem, oprogramowanie do translacji druku do brajla, oprogramowanie ubrajlawiające)
Umiejętności
EK 5 Zapisuje teksty w brajlu integralnym oraz podstawowe zapisy matematyczne na maszynie brajlowskiej.
EK 6 Potrafi przygotować tekst brajlowski do wydruku na drukarce brajlowskiej przy użyciu programu Duxburry.
EK 7 Odczytuje teksty zapisane w brajlu integralnym oraz z wykorzystaniem notacji matematycznej (podstawowe zapisy).
Kompetencje społeczne
EK 8 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności.
EK 9 Jest przekonany o konieczności stosowania zasady indywidualizacji w pracy osobą niewidomą.
Kryteria oceniania
Ocena dostateczna
Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka osiąga, ale prezentuje w stopniu ograniczonym, niewyczerpująco charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez zadania praktyczne podczas zajęć i kolokwium student/ka osiąga na poziomie dostatecznym (w pracach znajdują się liczne błędy oraz braki). W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu.
Ocena dostateczna plus
Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka osiąga, dokonywane prezentacje, charakterystyki i omówienia są pełniejsze, jednak nadal niewyczerpujące, a w pracach będących podstawą oceny umiejętności znajdują się błędy i braki. Prezentuje zakładane efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych.
Ocena dobra
Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka prezentuje w stopniu dobrym, wyczerpująco, choć nie bez błędów i luk charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac studentki/a oraz aktywności podczas zajęć, student/ka osiąga na poziomie dobrym (w pracach znajdują się jednak błędy oraz braki). W zakresie kompetencji społecznych wykazuje w zakładane efekty uczenia się.
Ocena dobra plus
Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka osiąga. Stopień opanowania zakładanych efektów uczenia się est większy - dokonywane prezentacje, charakterystyki i omówienia są pełniejsze, wyczerpujące, dopuszczalne są drobne pomyłki. W pracach będących podstawą oceny umiejętności znajdują się nieliczne błędy. Prezentuje zakładane efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych, dodatkowo aktywnie poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.
Ocena bardzo dobra
Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka prezentuje wyczerpująco, charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia w sposób wyróżniający. Dodatkowo dokonuje analiz zarówno na poziomie przedmiotowym, jak i na metapoziomie. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac studentki/a oraz aktywności podczas zajęć, osiąga w stopniu bardzo dobrym. W zakresie kompetencji społecznych wykazuje w zakładane efekty. Student/ka poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: