Warsztat pedagogiczny: Podstawy pracy naukowej WNP-PE-W1-2
1. Podejście potoczne i naukowe
2. Badanie naukowe – najważniejsze zasady
3. Sztuka czytania tekstu
4. Rozpoznawanie stylu, interpretacja tekstu
5. Styl potoczny, styl naukowy
6. Pisanie teksu naukowego
7. Notatki i materiały robocze
8. Problem – pytanie – hipoteza
9. Źródła wiedzy – gromadzenie i weryfikowanie danych
10.Cytaty, parafrazy - plagiaty, autoplagiaty
11. Redagowanie tekstu127. Struktura i plan pracy
13. Korekta – najważniejsze błędy
14. Mapy, wykresy, tabele.
15. Prezentacje – słowna, wizualna (multimedialna)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. Zna podstawową terminologię naukową i ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wychowania i kształcenia;
2. Potrafi wykorzystać posiadana wiedzę dla interpretowania problemów wychowawczych i społecznych
3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności
4. Przedstawia podstawowe zasady pracy naukowej,
5. Potrafi w sposób jasny i precyzyjny przedstawić własne i zreferować cudze stanowisko.
6. Wykorzystuje swoją wiedzę do analizowania i interpretowania problemów pedagogicznych.
7. Ma świadomość stanu swojej wiedzy, potrafi wskazać swoje braki i wskazać sposoby zaradzenia im;
8. Trafnie dostrzega dylematy etyczne w pracy naukowej, rozumie potrzebę wprowadzania standardów badań naukowych
9. Ma świadomość poziomu własnej wiedzy, dokonuje samooceny własnych kompetencji
liczba ECTS 4
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
suma godz. 100 [100/25 = 4]
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 45 godz.
przygotowanie do kolokwium - 25 godz.
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność prezentowania własnych poglądów i prowadzenia naukowej dyskusji;
- przygotowanie prezentacji / pracy / scenariusza
- kolokwium końcowe
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii naukowej; nie rozumie specyfiki ujęcia pedagogicznego; nie potrafi przedstawić własnego stanowiska w sposób jasny, nie potrafi dostrzegać problemów i pytań badawczych ;
dostateczna (3) - zna terminologię naukową w sposób dostateczny; w sposób wystarczający charakteryzuje czynniki i trudności związane z pracą badawczą, poprawnie przedstawia zasady pracy naukowej, potrafi przestawić własne i zreferować cudze stanowisko, dostrzega potrzebę doskonalenia wiedzy i umiejętności naukowych;
dobra (4) – właściwe przedstawia zasady pracy naukowej, prawidłowo analizuje główne problemy pedagogiczne i potrafi je spójnie i jasno przedstawiać, trafnie referuje cudze poglądy, prezentuje postawę krytyczną, potrafi dokonać krytycznej oceny własnych i cudzych poglądów i ocenić postawę naukową w aspekcie moralnym, potrafi wskazać zasady efektywnego kierowania rozwoje naukowym;
bardzo dobra (5) – przedstawia zasady pracy naukowej w sposób pogłębiony i wielostronny, wskazuje zasady i uwarunkowania współpracy naukowej; potrafi analizować kontrowersyjne problemy, prezentuje postawę autokrytyczną; wskazuje i planuje drogę własnego rozwoju naukowego, uzasadnia w sposób pogłębiony i wszechstronny potrzebę uwzględniania moralnego aspektu w prowadzeniu badań naukowych
Literatura
- Becker Howard S., Warsztat pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
- Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
- Grzybowski Przemysław Paweł, Sawicki Krzysztof, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Impuls, Kraków 2010.
- Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1992.
- Maćkowiak Jolanta, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, PWN, Warszawa 2010.
- Pilch Tadeusz, Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: