Teoretyczne podstawy wychowania WNP-PE-TPWY-CW
Celem ćwiczeń akademickich z teoretycznych podstaw wychowania jest przekazanie wiedzy o powiązaniach badań naukowych w zakresie teorii wychowania z pozostałymi subdyscyplinami pedagogicznymi oraz humanistycznymi i społecznymi dyscyplinami naukowymi; wyjaśnienie problemów wychowawczych w kontekście różnorodnych koncepcji teoretycznych, wskazanie kulturowych uwarunkowań procesu wychowania; projektowanie twórczych rozwiązań poszczególnych problemów wychowawczych na tle uwarunkowań społeczno-kulturowych społeczeństw żyjących w „globalnej wiosce” ogólnej tendencji kultury ponowoczesnej. A także przygotowanie studentów do twórczej samorealizacji zawodowej i edukacji ustawicznej.
METODY KSZTAŁCENIA: praca z książką, dyskusja, pogadanka, brainstorming.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student posiada wiedzę dotyczącą teorii wychowania jako subdyscypliny pedagogicznej, definiuje pojęcia dotyczące procesu wychowania, posiada wiedzę w zakresie społeczno-kulturowych podstaw wychowania, opisuje i przeprowadza analizę dziedzin wychowania, rozumie oraz rozróżnia koncepcje wychowania i wie, że wartości są źródłem procesu wychowania, stanowienia celów i kształtowania postaw; zna podstawowe środowiska wychowawcze (ich specyfikę i procesy w nich zachodzące) oraz metody i techniki oddziaływań wychowawczych, posiada wiedzę na temat etyki zawodowej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student umie formułować problemy i przekładać je na praktyczne zadania / umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania określonych sytuacji wychowawczych, takich jak np. zaprojektowanie procesu wychowania i zastosowanie metod i technik oddziaływań wychowawczych, z uwzględnieniem sytuacji wykazujących nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży; potrafi kształtować sferę emocjonalno-wolitywną osobowości, wzmacniać poczucie tożsamości wychowanka i wiarę w jego niepowtarzalny potencjał rozwojowy w efektywnym współdziałaniu w zespole, a także poczucie przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionalnego oraz społeczności w skali narodowej, państwowej, europejskiej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, pracować w zespole, określić plan własnego rozwoju zawodowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student pracuje nad sobą i jest przygotowany do podmiotowego traktowania wychowanków i ich rodziców (partnerów interakcji wychowawczej); jest kreatywny w procesie kształtowania pożądanych postaw, przede wszystkim intra- oraz interpersonalnych („dialog” osobisty i wspólnotowy); jest wrażliwy na realizowanie zdrowego stylu życia i zasad moralnych; jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania zrównoważonych działań wychowawczych; jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych aktywności na rzecz podnoszenia jakości pracy instytucji wychowania (np. rodzina, przedszkole, szkoła).
Kryteria oceniania
Osiągnięcie efektów kształcenia w semestrze letnim 2023/2024 jest warunkiem uzyskania końcowej oceny pozytywnej z ćwiczeń akademickich w zakresie teoretycznych podstaw wychowania - na podstawie czynnego udziału w zajęciach, kolokwium pisemnego w warunkach stacjonarnych (pytania otwarte):
- ocena 3.0 - student zadowalająco zna podstawowe tezy zrealizowane podczas ćwiczeń akademickich; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwijania swoich umiejętności.
- ocena 3.5 - student rozumie podstawowe pojęcia z teoretycznych podstaw wychowania; systematycznie pracuje nad sobą (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne).
- ocena 4.0 - student dobrze zna literaturę przedmiotu, dzieła reprezentatywne dla myślenia i działania w kategoriach pedagogicznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego.
- ocena 4.5 - student posiada umiejętność rozumienia sytuacji społecznych w zakresie szeroko pojętego procesu wychowania; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i ma świadomość istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych oraz w procesie doskonalenia wiedzy.
- ocena 5.0 - student bardzo dobrze rozumie współczesne wyzwania i problemy wychowawcze; posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i merytorycznego ich argumentowania; dostrzega znaczenie wartości uniwersalnych, chrześcijańskich w kreowaniu środowiska wychowawczego.
Podczas kolokwium pisemnego ocena końcowa zależy od jakości odpowiedzi na pytania otwarte (forma indywidualna jednolita): 60% - ocena 3.0; 70% - ocena 3.5; 80% - ocena 4.0; 90% - ocena 4.5; 100% - ocena 5.0.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: