Statystyka dla pedagogów WNP-PE-STA
Zajęcia ze Statystyki dla pedagogów przygotowują studenta do prawidłowego projektowania i przeprowadzania badań, a także uczą samodzielnie analizować i interpretować zebrane dane. Głównym celem prowadzonych zajęć jest wykazanie związków między metodologicznymi aspektami problematyki badawczej a statystyczną analizą danych z wykorzystaniem programu SPSS.
W pierwszej kolejności studenci zostaną zapoznani ze specyfiką programu, w szczególności ze sposobem wprowadzania danych, rekodowaniem zmiennych czy tworzeniem wskaźników. Poruszona zostanie problematyka tworzenia własnych ankiet badawczych, a także omówiony zostanie związek między stawianymi pytaniami a wskaźnikami zmiennych, które podlegają badaniu. Dalsza analiza danych będzie uwzględniała obliczenie statystyk opisowych (miar tendencji centralnej, miar rozproszenia, miar kształtu rozkładu), prezentację tabelaryczną i graficzną danych oraz wykonanie prostego wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem m.in. testów chi-kwadrat, współczynnika korelacji r-Pearsona czy testów t-Studenta. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
Zajęcia są objęte akredytacją firmy Predictive Solutions, co oznacza, że po spełnieniu określonych warunków studenci mogą uzyskać Certyfikat Juniora Analityka lub Certyfikat Eksperta Analityka w analizie danych z wykorzystaniem programu SPSS.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_01. Student zna podstawowe pojęcia metodologiczno-statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, operacjonalizacja, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych)
EK_02. Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych.
EK_03. Student zna metodologiczne wytyczne do budowania własnego narzędzia badawczego, jakim jest kwestionariuz.
EK_04. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu).
5. Student potrafi wymienić podstawowe testy wykorzystywane do wnioskowania statystycznego, podaje ich hipotezy zerowe i alternatywne.
UMIEJĘTNOŚCI
EK_01. Student potrafi opracować własne narzędzie badawcze (kwestionariusz), poprawne metodologicznie.
EK_02. Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics.
EK_03. Student potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
EK_04. Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics.
EK_05. Student wykonuje prostą analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics.
KOMPETENCJE
EK_01. Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować.
EK_02. Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy.
Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)
Udział w zajęciach - 30h
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h
Konsultacje - 5h
Przygotowanie się do zaliczenia - 15h
SUMA GODZIN: 60h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2
Kryteria oceniania
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń i składowe oceny końcowej z zajęć:
1) Obecność:
Dopuszczalne są 3 nieobecności (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie).
2) Składowe oceny końcowej:
- obecność na zajęciach: 15p
- zadania powtórzeniowe wykonywane w trakcie zajęć: 2x20p=40p
- test sprawdzający wiedzę: 45p
Aby uzyskać ocenę dostateczną (3) Student powinien uzbierać co najmniej 51p. Poniżej znajduje się szczegółowa rozpiska progów zaliczenia:
91-100 - ocena bardzo dobra (5)
81-90 - ocena dobra plus (4+)
71-80 - ocena dobra (4)
61-70 - ocena dostateczna plus (3+)
51-60 - ocena dostateczna (3)
do 50 - ocena niedostateczna (2)
Kryteria oceniania:
na ocenę dostateczną (3):
- student zna podstawowe pojęcia związane z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - z pomocą podać ich definicje
- student zna podstawowe pojęcia związane z wnioskowaniem statystycznym (m.in. rodzaje testów statystycznych, ich hipotezy zerowe i alternatywne)
- student odpowiednio pokierowany potrafi wykonać podstawowe obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics
- student odpowiednio pokierowany potrafi sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, popełnia błędy w ocenie istotności uzyskanych wyników
na ocenę dostateczną plus (3+):
- student zna podstawowe pojęcia związane z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie lub z pomocą podać ich definicje
- student zna podstawowe pojęcia związane z wnioskowaniem statystycznym (m.in. rodzaje testów statystycznych, ich hipotezy zerowe i alternatywne)
- student potrafi sam lub z pomocą wykonać podstawowe obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics
- student potrafi samodzielnie lub z pomocą sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, popełnia błędy w ocenie istotności uzyskanych wyników
na ocenę dobrą (4):
- student zna podstawowe pojęcia związane z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie podać ich definicje, a także wykazuje znajomość powiązań między wartością wybranych statystyk a kształtem rozkładu zmiennej
- student zna podstawowe pojęcia związane z wnioskowaniem statystycznym (m.in. rodzaje testów statystycznych, ich hipotezy zerowe i alternatywne), z pomocą potrafi wskazać, w jakiej sytuacji należy zastosować dany test statystyczny,
- student potrafi samodzielnie lub z niewielką pomocą wykonać obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics
- student potrafi samodzielnie lub z pomocą sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, czasem popełniając błędy (np. w ocenie poziomu istotności uzyskanego wyniku)
na ocenę dobrą plus (4+):
- student zna większość pojęć związanych z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie podać ich definicje, a także wykazuje znajomość powiązań między wartością wybranych statystyk a kształtem rozkładu zmiennej
- student zna podstawowe pojęcia związane z wnioskowaniem statystycznym (m.in. rodzaje testów statystycznych, ich hipotezy zerowe i alternatywne), samodzielnie lub z pomocą potrafi wskazać, w jakiej sytuacji należy zastosować dany test statystyczny,
- student potrafi samodzielnie wykonać obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics
- student potrafi samodzielnie sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, bardzo rzadko popełniając błędy (np. w ocenie poziomu istotności uzyskanego wyniku)
na ocenę bardzo dobrą (5):
- student zna większość pojęć związanych z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie podać ich definicje, a także wskazuje na powiązania między wartością wybranych statystyk a kształtem rozkładu zmiennej,
- student zna podstawowe pojęcia związane z wnioskowaniem statystycznym (m.in. rodzaje testów statystycznych, ich hipotezy zerowe i alternatywne), potrafi prawidłowo wskazać, w jakiej sytuacji należy zastosować dany test statystyczny,
- student potrafi samodzielnie wykonać obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics, a także proponuje dalsze możliwości pogłębionej analizy danych
- student potrafi samodzielnie sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, a także proponuje dalsze możliwości badania analizowanych zjawisk
Literatura
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.). (2021). Statystyczny drogowskaz 1. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage.
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.
King, B. M., Minium, E., W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Umiejętność pracy z komputerem. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: