Elementy statystyki dla pedagogów WNP-PE-ST
Ćwiczenia z Elementów statystyki dla pedagogów przygotowują studenta do odbioru informacji statystycznej zamieszczanej w publikacjach naukowych tak, umożliwiając nie tylko ich lepsze zrozumienie, ale także poddanie stosownej krytyce.
Prowadzone zajęcia mają także na celu zapoznanie studenta z możliwościami zastosowania metod statystycznych w badaniach pedagogicznych z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics. Pierwsze zajęcia stanowią omówienie specyfiki pracy z samym programem. Następnie wprowadzane są pojęcia związane ze statystyką opisową (miary tendencji centralnej, rozproszenia i kształtu rozkładu), jak i z wnioskowaniem statystycznym (testy chi-kwadrat, współczynniki korelacji, testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki, ANOVA, analiza regresji), których wykonania w programie, jak i interpretowania, uczony jest student. Po zakończeniu zajęć student potrafi samodzielnie opracować dane z badań własnych wraz z adekwatnym opisem statystycznym z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
Zajęcia są objęte akredytacją firmy Predictive Solutions, co oznacza, że po spełnieniu określonych warunków studenci mogą uzyskać Certyfikat Juniora Analityka lub Certyfikat Eksperta Analityka w analizie danych z wykorzystaniem programu SPSS.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_01. Student zna podstawowe pojęcia statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych)
EK_02. Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych.
EK_03. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu).
EK_04. Student potrafi wymienić podstawowe testy statystyczne, podaje ich hipotezy (zerowe i alternatywne) oraz założenia.
UMIEJĘTNOŚCI
EK_01. Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics.
EK_02. Student potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
EK_03. Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics.
EK_04. Student wykonuje prostą, jak i bardziej złożoną analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics.
EK_05. Student potrafi prawidłowo opisać uzyskane wyniki, jak i dokonać ich interpretacji.
KOMPETENCJE
EK_01. Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować.
EK_02. Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy.
Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)
AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie się do zaliczenia - 12h
SUMA GODZIN: 42h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1
Kryteria oceniania
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń i składowe oceny końcowej z zajęć:
1) Obecność:
Dopuszczalne są 2 nieobecności (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie).
2) Składowe oceny końcowej:
- obecność na zajęciach: 15p
- zadania powtórzeniowe wykonywane w trakcie zajęć: 2x20p=40p
- test sprawdzający wiedzę: 45p
Aby uzyskać ocenę dostateczną (3) Student powinien uzbierać co najmniej 51p. Poniżej znajduje się szczegółowa rozpiska progów zaliczenia:
91-100 - ocena bardzo dobra (5)
81-90 - ocena dobra plus (4+)
71-80 - ocena dobra (4)
61-70 - ocena dostateczna plus (3+)
51-60 - ocena dostateczna (3)
do 50 - ocena niedostateczna (2)
Kryteria oceniania:
na ocenę dostateczną (3):
- student zna podstawowe pojęcia związane z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - z pomocą potrafi podać ich definicje
- student z niewielką pomocą potrafi podać podstawowe informacje dotyczące testów statystycznych (m.in. ich hipotezy zerowe i alternatywne, założenia testów)
- student odpowiednio pokierowany potrafi wykonać podstawowe obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics
- student odpowiednio pokierowany potrafi sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, popełnia błędy w ocenie istotności uzyskanych wyników
na ocenę dostateczną plus (3+):
- student zna podstawowe pojęcia związane z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie lub z pomocą podać ich definicje
- student sam lub z niewielką pomocą potrafi podać podstawowe informacje dotyczące testów statystycznych (m.in. ich hipotezy zerowe i alternatywne, założenia testów)
- student potrafi sam lub z pomocą wykonać podstawowe obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics
- student potrafi samodzielnie lub z pomocą sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, popełnia błędy w ocenie istotności uzyskanych wyników
na ocenę dobrą (4):
- student zna podstawowe pojęcia związane z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie podać ich definicje, a także wykazuje znajomość powiązań między wartością wybranych statystyk a kształtem rozkładu zmiennej
- student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące testów statystycznych (m.in. ich hipotezy zerowe i alternatywne, założenia testów), z pomocą potrafi do podanego problemu badawczego dobrać odpowiedni test statystyczny,
- student potrafi samodzielnie lub z niewielką pomocą wykonać obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics
- student potrafi samodzielnie lub z pomocą sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, czasem popełniając błędy (np. w ocenie poziomu istotności uzyskanego wyniku)
na ocenę dobrą plus (4+):
- student zna większość pojęć związanych z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie podać ich definicje, a także wykazuje znajomość powiązań między wartością wybranych statystyk a kształtem rozkładu zmiennej
- student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące testów statystycznych (m.in. ich hipotezy zerowe i alternatywne, założenia testów), sam lub z pomocą potrafi do podanego problemu badawczego dobrać odpowiedni test statystyczny,
- student potrafi samodzielnie wykonać obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics
- student potrafi samodzielnie sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, bardzo rzadko popełniając błędy (np. w ocenie poziomu istotności uzyskanego wyniku)
na ocenę bardzo dobrą (5):
- student zna większość pojęć związanych z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie podać ich definicje, a także wskazuje na powiązania między wartością wybranych statystyk a kształtem rozkładu zmiennej,
- student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące testów statystycznych (m.in. ich hipotezy zerowe i alternatywne, założenia testów), samodzielnie dobiera odpowiedni test statystyczny do podanego problemu badawczego,
- student potrafi samodzielnie wykonać obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics, a także proponuje dalsze możliwości pogłębionej analizy danych
- student potrafi samodzielnie sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, a także proponuje dalsze możliwości badania analizowanych zjawisk
Literatura
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.). (2021). Statystyczny drogowskaz 1. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage.
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.
King, B. M., Minium, E., W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Umiejętność pracy z komputerem |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: