System prewencyjny św. Jana Bosko WNP-PE-SPJB
Treści powyżej wymienionych ośmiu części oparte będą głównie na bogatej literaturze w języku włoskim i wymienionych pracach opublikowanych po polsku. Wykładowca, w miarę możliwości, podzieli się ze studentami własnym tłumaczeniem niektórych tekstów źródłowych. Wszystkie 15 tygodniowych bloków wykładowych zostanie zilustrowane przez prezentacje w formacie pdf z PowerPoint. Kilka wykładów będzie ubogaconych wywiadami z naukowcami-autorytetami w historii życia i działalności św. Jana Bosko i pedagogiki salezjańskiej.
Cele przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student potrafi opisać doświadczenie pedagogiczne ks. Bosko w jego różnych wymiarach: historycznym, duchowym, pedagogicznym, społecznym oraz wskazać zastosowanie tychże doświadczeń w dzisiejszej rzeczywistości życia dzieci i młodzieży.
- Potrafi umiejscowić ów system pośród innych, ukazać jego zalety i przedstawić głosy krytyki.
- W ewentualnym projekcie zastosuje elementy systemu prewencyjnego odpowiadające środowisku wzrastania współczesnego wychowanka, wyzwaniom jakie ono stawia i oczekiwaniom tak młodego człowieka, jak i jego rodziny (opiekunów).
W cyklu 2021/22_Z:
Tematy poszczególnych wykładów: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student potrafi umiejscowić system prewencyjny w panoramie doświadczeń i naukach pedagogicznych, określić jego główne założenia, cechy i elementy, szczególnie w praktyce wychowawczo-szkolnej św. Jana Bosko, jak i innych pedagogów preferujących ten system, zwłaszcza operujących, w szeroko pojęty sposób, współcześnie w instytucjach szkolno-wychowawczych inspirowanych ks. Bosko.
Student potrafi przedstawić w sposób uporządkowany posiadaną wiedzę historyczną, pedagogiczną, specyfikę systemu i jego psychopedagogiczne zalety w rozwoju dziecka i młodego człowieka, tak w edukacji instytucjonalnej, jak i w formach społecznościowcy-środowiskowych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: Przyswojenie treści wykładu, znajomość proponowanych lektur-źródeł, prezentacja wybranych tematów, ewentualnego projektu edukacyjnego i dyskusja merytoryczna.
Na ocenę końcową składają się:
1. Udział/obecność na zajęciach tak online, jak i w klasie
2. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (opracowanie tekstów, przygotowanie wypowiedzi ustnej, umiejętność argumentacji przedstawianych tez)
3. Aktywność podczas zajęć (różne formy)
4. Pismeny projekt edukacyjny (ewentualnie)
5. Kolokwium pisemne (lub egzamin ustny uwarunkowany sytuacją ogólną)
3.0 – Potrafi przedstawić główne zasady systemu prewencyjnego oraz wie jak opracować projekt wychowania zgodny z ideą wychowawczą ks. Bosko.
3.5 – Poprawnie formułuje znaczenie systemu prewencyjnego dla jakości procesu wychowania w instytucjach edukacyjnych.
4.0 – Potrafi opisać doświadczenie pedagogiczne ks. Bosko w jego różnych wymiarach: historycznym, duchowym, pedagogicznym, społecznym.
4.5 – Umie przedstawić uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych oraz potrafi zastosować podstawowe zasady systemu prewencyjnego w działaniu wychowawczym.
5.0 – Potrafi wskazać miejsce systemu prewencyjnego ks. Bosko w systemie nauk pedagogicznych oraz wykorzystanie we współczesnych placówkach szkolnych i opiekuńczo-wychowawczych.
Literatura
1. J. Bosko, Wspomnienia Oratorium, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2015.
2. P. Braido, Prevenire non reprimere: il sistema educativo di don Bosco, LAS, Roma 1999 (Prevention not repression: Don Bosco’s educational system, Bengaluru, Kritu Jyoti 2013).
3. P. Braido, Per una storia dell’educazione giovanile nell’oratorio dell’Italia contemporanea: l’esperienza salesiana, LAS, Roma 2018.
4. S. Chrobak (red.), Ksiądz Bosko w wypowiedziach papieży, Wyd. Salezjańskie, Warszawa, 2015.
5. M. Vojtáš, Pedagogia salesiana dopo don Bosco: dalla prima generazione fino al Sinodo sui giovani (1888-2018), LAS, Roma 2021.
6. M. Vojtáš, Reviving don Bosco's oratory: Salesian youth ministry, leadership and innovative project management, STS Publications, Jerusalem 2017.
7. R. Weinschenk, Podstawy pedagogiki Księdza Bosko, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000.
W cyklu 2021/22_Z:
1. J. Bosko, Wspomnienia Oratorium, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2015. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: