Pedagogika specjalna WNP-PE-SPEC-LIC-CW
Zakres tematyczny:
1. Pojęcie niepełnosprawności i rehabilitacji w kontekście celów i zadań pedagogiki specjalnej (2h)
2. Stereotypy na temat niepełnosprawności a prawa dzieci i osób z niepełnosprawnościami (2h)
3. Pojęcie integracji, inkluzji i edukacji włączającej (2h)
4. Niepełnosprawność intelektualna: charakterystyka, przyczyny, przejawy, skutki, zalecenia (2h)
5. Zaburzenia psychiczne: charakterystyka, przyczyny, objawy, skutki, zalecenia (2h)
6. Spektrum autyzmu: charakterystyka, przyczyny, objawy, skutki, zalecenia (2h)
7. Zaburzenia neurorozwojowe: zaburzenia przetwarzania wzrokowego, słuchowego, zaburzenia integracji sensorycznej, ADHD (2h)
8. Niepełnosprawność słuchowa: charakterystyka, przyczyny, przejawy, skutki, zalecenia (2h)
9. Niepełnosprawność wzrokowa: charakterystyka, przyczyny, przejawy, skutki, zalecenia (2h)
10. Niepełnosprawność ruchowa: charakterystyka, przyczyny, przejawy, skutki, zalecenia (2h)
11. Trudności w uczeniu się: dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dyspraksja (2h)
12. Problematyka niedostosowania społecznego i resocjalizacji (1h)
13. Praca pedagogiczna z uczniem wybitnie zdolnym (2h)
14. Specyfika niepełnosprawności w wieku dorosłym i starszym (2h)
15. Indywidualny Plan Edukacyjno-Terapeutyczny (3h)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP1_W13 znajomość i rozumienie teorii, terminologii i metodyki pedagogiki specjalnej.
NP1_W31 koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi,
NP1_W32 podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki specjalnej, jak edukacji włączająca, integracja i inkluzja,
NP1_W33 praw dziecka i osób z niepełnosprawnościami.
NP1_U24 Rozpoznawanie barier i trudności edukacyjnych uczniów, a także planowanie i organizowanie pracy oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin.
NP1_K09 kompetencje do efektywnego prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej,
NP1_K11 rozpoznawanie indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia,
NP1_K13 respektowanie pozostałych umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku.
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 10 godz.
przygotowanie do prac zaliczeniowych - 10 godz.
przygotowanie do końcowego zaliczenia pisemnego - 10 godzin
RAZEM 60 godz.
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z:
1) zaliczenia pisemnego (60 pkt.).
2) projektu głównego - (40 pkt)
3) projektu uzupełniającego - za każdy dodatkowy projekt można uzyskać 1-3 dodatkowe punkty
Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student/ka w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji lub gdy praca zaliczeniowa nosi znamiona plagiatu. Podobnie nie zalicza się projektu (0%), jeśli nie jest on pracą samodzielną. Przypadki plagiatów będą zgłaszane odpowiednim organom.
Student/ka, który spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany/a jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
2,0
Student/ka nie posiada podstawowej wiedzy na temat teorii, terminologii i metodyki pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich praw. Nie wykazuje podstawowych umiejętności rozpoznawania trudności edukacyjnych uczniów, a także planowania i organizowania pracy oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Nie posiada wystarczających kompetencji do efektywnego prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. Nie respektuje pozostałych umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku.
3,0
Student/ka posiada podstawową wiedzę na temat teorii, terminologii i metodyki pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich praw. Wykazuje podstawowe umiejętności rozpoznawania trudności edukacyjnych uczniów, a także planowania i organizowania pracy oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Posiada podstawowe kompetencje do efektywnego prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. W dostatecznej mierze respektuje pozostałe umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku.
3,5
Student/ka posiada podstawową wiedzę na temat teorii, terminologii i metodyki pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich praw. Dostatecznie potrafi rozpoznawać trudności edukacyjne uczniów, a także planować i organizować pracę oraz wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Posiada wystarczające kompetencje do prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. Respektuje pozostałe umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku.
4,0
Student/ka posiada rozwiniętą wiedzę na temat teorii, terminologii i metodyki pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich praw. Dobrze rozpoznaje trudności edukacyjne uczniów, a także planuje i organizuje pracę oraz wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Posiada dobre kompetencje do prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. Respektuje pozostałe umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku.
4,5
Student/ka na wysokim poziomie zna i rozumie teorię, terminologię i metodykę pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich prawa. Sprawnie rozpoznaje trudności edukacyjne uczniów, a także planuje i organizuje pracę oraz wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Posiada wysokie kompetencje do prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. Ze zrozumieniem respektuje pozostałe umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku.
5,0
Student/ka znakomicie zna i rozumie teorię, terminologię i metodykę pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich prawa. Bardzo sprawnie rozpoznaje trudności edukacyjne uczniów, a także planuje i organizuje pracę oraz wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Posiada wysokie kompetencje do prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. Z głębokim zrozumieniem respektuje pozostałe umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku.
Literatura
skrypty i materiały własne
oraz:
Judy Cohen, Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych, United Spinal Association, tłum. na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.
Dodatkowe materiały i skrypty będą udostępniane na platformie e-learningowej MS Teams.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: