Seminarium magisterskie WNP-PE-SMPJS22
Zajęcia obejmują dwa podstawowe obszary tematyczne.
Pierwszy dotyczy pedagogiki społecznej i pracy socjalnej w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Jakie są oczekiwania i realnie istniejąca opieka, pomoc i wsparcie społeczne? Dotyczy to zwłaszcza sytuacji osób dorosłych i starszych - problematyka andragogiczna i gerontologiczna z uwzględnieniem instytucjonalizacji (np. domy pomocy społecznej, Caritas, urzędy pracy, szpitale, hospicja).
Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. Interesujące są poznawcze, emocjonalne, społeczne i organizacyjne aspekty uczenia się osób dorosłych. Instytucjonalizacja obejmuje tu m. in. szkoły dla dorosłych, kursy, centra kształcenia ustawicznego, uniwersytety trzeciego wieku.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W01 Student zna terminologie używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym.
NP2_W04 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat
specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badan stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badan w pedagogice).
NP2_W16 Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej.
NP2_W19 Ma wiedze na temat projektowania sciezżki własnego
rozwoju i awansu zawodowego.
NP2_U04 Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny
wypowiadac się w mowie i piśmie, posiada umiejętnosc konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych
uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujec teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych.
NP2_U05 Posiada pogłębione umiejetności prezentowania własnych
pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich
rozbudowana argumentacja w kontekście wybranych
perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów,
kierując się przy tym zasadami etycznymi.
NP2_U06 Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia
orientacje w metodologii badan pedagogicznych,
formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne
metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze;
opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badan,
wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badan, w
obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki.
NP2_K03 Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju
jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach
społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania
wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i
budowania warsztatu pracy pedagoga.
NP2_K04 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami
realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się
rozwaga, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych.
NP2_K05 Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania
się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudza praca; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości
korygowania nieprawidłowych działań.
Kryteria oceniania
Zajęcia seminaryjne.
Obecność na zajęciach. Opracowanie pełnej wersji pracy magisterskiej zaakceptowanej przez promotora.
Złożenie pracy magisterskiej do dziekanatu wraz z wymaganą dokumentacją w terminie określonym przez Dziekanat.
Praktyki zawodowe
--------
Literatura
Literatura zalecana:
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000;
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2001;
Stochmiałek J., Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wyd. UKSW, Warszawa 2015.
Pozostała literatura zostanie podana w czasie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: