Seminarium magisterskie WNP-PE-SMPDZ12
Celem uczestnictwa studenta w seminarium magisterskim jest opracowanie pracy dyplomowej i zdanie egzaminu magisterskiego. W pierwszym semestrze, pod opieką naukową promotora, należy:
1. Ustalić tytuł pracy, określić teren i grupę badawczą oraz obszar tematyki. Sformułować problemy i hipotezy oraz dobrać odpowiednie metody, techniki i narzędzia badawcze. (1, 2, 5, 7)
2. Przygotować pisemną koncepcję pracy, przewidywany układ rozdziałów. (1, 3, 5)
3. Stale poszukiwać literaturę przedmiotu badań i metodologiczną oraz dokumentować jej studiowanie. (1, 2, 6)
W drugim semestrze należy:
1. Uzyskanie formalnej zgody na prowadzenie badań i przeprowadzenie badań pilotażowych. (7)
2. Rozpoczęcie badań właściwych.
3. Przygotowanie jednego lub więcej rozdziałów do części teoretycznej, poświęconej omówieniu literatury przedmiotu. (1)
W trzecim semestrze należy:
1. Zakończenie badań empirycznych, uporządkowanie i opracowanie materiałów badawczych.
2. Pełne opracowanie części teoretycznej, czyli analizy przestudiowanej literatury (1)
3. Pisemne opracowanie rozdziału metodologicznego, czyli opisu warsztatu i procedur badawczych, organizacji i przebiegu badań. (1, 2)
4. Przedstawienie do dyskusji wyników badań, w formie wypowiedz ustnej i pisemnej (3, 4, 7).
W czwartym semestrze należy:
1. Opracowanie pełnej wersji pracy magisterskiej z wnioskami, podsumowaniem, bibliografią i załącznikami. (1, 5).
2. Po uzyskaniu akceptacji promotora wprowadzenie do systemu APD USOS, archiwizacja pracy.
3. Egzamin magisterski (1, 2, 3, 4).
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
(1.) NP2_W01 - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej w pedagogice. Student zna naukową terminologię stosowaną w badaniach pedagogicznych.
(2.) NP2_W04 - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki metodologicznej w pedagogice. Zna metody,techniki i narzędzia badawcze.
(3.) NP2_U04 - student potrafi wypowiadać się na temat różnych problemów pedagogicznych, a także je opisywać.
(4.) NP2_U05 - student potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierać je argumentacją naukową, kierując się przy tym zasadami etycznymi.
(5. )NP2_U06 - student posiada umiejętności badawcze, formułuje cel i problemy badawcze, dobiera odpowiednie metody, techniki i narzędzia badawcze. Opracowuje prezentuje i interpretuje wyniki badań. Wyprowadza wnioski, wskazuje obszary dalszych badań.
(6.) NP2_K09 - student ma świadomość ciągłego pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności. Czyta literaturę pedagogiczną i potrafi odnosić się do niej krytycznie pod względem przydatności do swojej pracy.
(7.) NP2_K011 - student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu oraz refleksji na tematy etyczne.
Kryteria oceniania
ocena 3 (dst):
Wiedza
Student wymaga dużej pomocy ze strony promotora, posiada w ograniczonym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki; w szczególności jedynie częściowo definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; słabo zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student z pomocą i z trudem formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz koncepcję. Student prezentuje słabo uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma znacznie ograniczoną elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student z trudem potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk. Student w ograniczonym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin. Student w znacznie ograniczonym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze: z trudem potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; z błędami przygotowuje wstępną bibliografię i w ograniczonym stopniu opracowuje projekt swoich badań; z trudem potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodę badań własnych, z trudem analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; jedynie częściowo samodzielnie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada znacznie ograniczoną umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student w znacznie ograniczonym stopniu posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób o odmiennym rozwoju, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student w ograniczonym stopniu posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student jedynie częściowo potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest jedynie częściowo świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student w ograniczonym stopniu nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
Student ma słabą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, w ograniczonym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, z błędami dokonuje samooceny własnych kompetencji i słabo doskonali umiejętności, z trudem wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 3.5 (dst plus):
Wiedza
Student posiada w podstawowym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki; w szczególności dostatecznie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; dostatecznie zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student w podstawowym stopniu formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma podstawową elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student w podstawowym stopniu potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej
i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju.
Student w dostatecznym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin. Student w elementarnym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze: dostatecznie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; w podstawowym stopniu przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i dostatecznie opracowuje projekt swoich badań; w podstawowym stopniu potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, w elementarnym stopniu analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; dostatecznie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada podstawową umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student w elementarnym stopniu posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student w podstawowym stopniu posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student dostatecznie potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje
Student jest w podstawowym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student w podstawowym stopniu nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
Student ma elementarną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki, w podstawowym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dostatecznie dokonuje samooceny własnych kompetencji i w podstawowym stopniu doskonali umiejętności, w elementarny sposób wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 4.0 (db):
Wiedza
Student posiada w zadowalającym stopniu znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki; w szczególności dość poprawnie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; odpowiednio zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student dość poprawnie formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje odpowiednio uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma zadowalającą elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student w zadowalającym stopniu potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju.Student w zadowalającym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student posiada wystarczające podstawowe umiejętności badawcze: zadowalająco potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; odpowiednio przygotowuje wstępną bibliografię i dość dobrze opracowuje projekt swoich badań; w wystarczającym stopniu potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, zadowalająco analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; dość poprawnie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada wystarczającą umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student w zadowalającym stopniu posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student w wystarczającym stopniu posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student dość dobrze potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w zadowalającym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student odpowiednio nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma wystarczającą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, dość poprawnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zadowalająco dokonuje samooceny własnych kompetencji i wystarczająco doskonali umiejętności, w odpowiedni sposób wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 4.5 (db plus):
Wiedza
Student posiada dobrą znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki; w szczególności właściwie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; poprawnie zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student dobrze formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje właściwie uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma poprawną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student właściwie potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student właściwie potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogik, jak i innych dyscyplin. Student posiada właściwe podstawowe umiejętności badawcze: poprawnie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; właściwie przygotowuje wstępną bibliografię i dobrze opracowuje projekt swoich badań; właściwie potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, właściwie analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; poprawnie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada właściwą umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada dobre umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student posiada właściwą umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student dobrze potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w wysokim stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student właściwie nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma właściwą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki, poprawnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dobrze dokonuje samooceny własnych kompetencji i poprawnie doskonali umiejętności, dobrze wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 5.0 (bdb):
Wiedza
Student posiada w pełni znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki; w szczególności całkowicie poprawnie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; bardzo dobrze zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student bezbłędnie formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje w pełni uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu.
Student ma kompletną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student w pełni potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk. Student w pełni potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student posiada kompletne podstawowe umiejętności badawcze: całkowicie poprawnie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; całkowicie poprawnie przygotowuje bibliografię i bardzo dobrze opracowuje projekt swoich badań; całkowicie poprawnie potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, bezbłędnie analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; całkowicie poprawnie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada kompletną umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Jego praca może służyć jako materiał źródłowy innym studentom. Może być rekomendowana do częściowej publikacji lub przekazana placówce, w której były prowadzone badania. Może być zgłoszona do odpowiedniego konkursu. Student posiada bardzo dobre umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student w pełni posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student kompletnie potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student kompletnie nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma bardzo dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki, całkowicie poprawnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, bardzo dobrze dokonuje samooceny własnych kompetencji i bezbłędnie doskonali umiejętności, bardzo dobrze wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: