Seminarium licencjackie WNP-PE-SEM-3I-KK
Seminarium licencjackie poświęcone jest warstwie wstępnej, w której porusza się aktualność i istotność problematyki badawczej jak również motywację do podjęcia danej tematyki, warstwie teoretycznej, warstwie metodologicznej, w której określa się: zakres pracy wraz z celem i przedmiotem, teren badań wraz z grupą badawczą, problemy i hipotezy badawcze oraz metody, techniki i narzędzia badań oraz warstwie badawczej.
Ponadto, seminarium licencjackie poświęcone jest systematycznemu studiowaniu literatury przedmiotowej i metodologicznej.
Celem seminarium jest przygotowanie studentów w ramach pracy indywidualnej i grupowej do realizacji projektu badawczego w formie pracy licencjackiej.
W cyklu 2021/22_Z:
W II semestrze, seminarium licencjackie poświęcone jest: - krytycznej analizie literatury przedmiotu oraz rzetelnemu opracowaniu części teoretycznej pracy dyplomowej wraz z zachowaniem poprawnej jej struktury, opracowaniem przypisów i uporządkowaniem wykazu bibliograficznego; - przeprowadzeniu badań właściwych z użyciem rzetelnie skonstruowanych narzędzi badawczych; - zgromadzeniu i uporządkowaniu wyników przeprowadzonych badań, celem przygotowania ich do analizy. |
W cyklu 2021/22_L:
III semestr seminarium licencjackiego poświęcony jest: |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
NP1_W01, NP1_W02, NP1_W12, - student ma podstawową wiedzę na temat terminologii i specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi;
Umiejętności:
NP1_U02, NP1_U06 - student potrafi analizować i interpretować podstawowe problemy pedagogiczne wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną oraz potrafi planować i prowadzić proste badania pedagogiczne wraz z opracowywaniem wyników i konstruowaniem wniosków.
Kompetencje społeczne
NP1_K17 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki badawczej i jest gotowy do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi.
150 h [150 : 30(25)=5], 5 ECTS
- udział w seminarium: 30 h
- poszukiwanie literatury przedmiotowej i metodologicznej, jej krytyczna analiza i udokumentowane studiowanie: 30 h
- rzetelna, systematyczna, stopniowa praca nad pełną wersją rozprawy licencjackiej: 85 h
- konsultacje: 5 h
Kryteria oceniania
Wiedza:
NP1_W01, NP1_W02, NP1_W12, - student ma podstawową wiedzę na temat terminologii i specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi;
- na ocenę 3,0 - student ma podstawową wiedzę na temat terminologii, specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi - korzysta z niepełnego zasobu literatury obowiązkowej;
- na ocenę 3,5 - student ma podstawową wiedzę na temat terminologii, specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi - korzysta z literatury obowiązkowej;
- na ocenę 4,0 - student ma szczegółową wiedzę na temat terminologii, specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi - korzysta z literatury obowiązkowej i z samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych; ma wiedzę na temat aktualnych orientacji i strategii praktykowanych w badaniach naukowych;
- na ocenę 4,5 - student ma szczegółową wiedzę na temat terminologii, specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi - korzysta z literatury obowiązkowej i z samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych; ma wiedzę na temat aktualnych orientacji i strategii praktykowanych w badaniach naukowych; zna i rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia działań badawczych;
- na ocenę 5,0 - student ma szczegółową wiedzę na temat terminologii, specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi - korzysta z literatury obowiązkowej i z samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych; ma wiedzę na temat aktualnych orientacji i strategii praktykowanych w badaniach naukowych; zna i rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia działań badawczych oraz podaje stosowne przykłady odwołując się do badań własnych.
Umiejętności:
NP1_U02, NP1_U06 - student potrafi analizować i interpretować podstawowe problemy pedagogiczne wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną oraz potrafi planować i prowadzić proste badania pedagogiczne wraz z opracowywaniem wyników i konstruowaniem wniosków;
- na ocenę 3,0 - student potrafi w sposób ogólny analizować i interpretować podstawowe problemy pedagogiczne wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną oraz potrafi w sposób ogólny planować i prowadzić proste badania pedagogiczne wraz z opracowywaniem wyników i konstruowaniem wniosków;
- na ocenę 3,5 - student potrafi w sposób ogólny analizować i interpretować podstawowe problemy pedagogiczne wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną oraz potrafi w sposób ogólny planować i prowadzić proste badania pedagogiczne wraz z opracowywaniem wyników, konstruowaniem wniosków i właściwą ich prezentacją;
- na ocenę 4,0 - student potrafi w sposób szczegółowy analizować i interpretować podstawowe problemy pedagogiczne wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną oraz potrafi w sposób szczegółowy planować i prowadzić proste badania pedagogiczne wraz z opracowywaniem wyników, konstruowaniem wniosków i właściwą ich prezentacją;
- na ocenę 4,5 - student potrafi w sposób szczegółowy analizować i interpretować złożone problemy pedagogiczne wykorzystując szczegółową wiedzę teoretyczną oraz potrafi w sposób szczegółowy planować i prowadzić proste badania pedagogiczne wraz z opracowywaniem wyników, konstruowaniem wniosków i właściwą ich prezentacją;
- na ocenę 5,0 - student potrafi w sposób szczegółowy analizować i interpretować złożone problemy pedagogiczne wykorzystując szczegółową wiedzę teoretyczną oraz potrafi w sposób szczegółowy planować i prowadzić proste badania pedagogiczne wraz z opracowywaniem wyników, konstruowaniem wniosków i właściwą ich prezentacją; student potrafi dokonywać modyfikacji tych badań i ustalać dalszy ich przebieg.
Kompetencje społeczne:
NP1_K17 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki badawczej i jest gotowy do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi;
- na ocenę 3,0 - student jest na tyle świadomy swojej wiedzy i umiejętności, by być gotowym do prowadzenia badań zgodnie z narzuconymi mu dyrektywami metodologicznymi;
- na ocenę 3,5 - student jest na tyle świadomy swojej wiedzy i umiejętności, by być gotowym do prowadzenia badań zgodnie z samodzielnie dobranymi, ogólnymi dyrektywami metodologicznymi;
- na ocenę 4,0 - student jest na tyle świadomy swojej wiedzy i umiejętności, by być gotowym do prowadzenia badań zgodnie z samodzielnie dobranymi, szczegółowymi dyrektywami metodologicznymi;
- na ocenę 4,5 - student jest na tyle świadomy swojej wiedzy i umiejętności, by być gotowym do modyfikowania prowadzonych badań zgodnie z samodzielnie dobranymi, szczegółowymi dyrektywami metodologicznymi;
- na ocenę 5,0 - student jest na tyle świadomy swojej wiedzy i umiejętności, by być gotowym do modyfikowania prowadzonych badań zgodnie z samodzielnie dobranymi, szczegółowymi dyrektywami metodologicznymi, wyrażając krytyczną ocenę na temat ich rzetelności.
Na ocenę końcową składają się:
1. Obowiązkowa obecność na seminarium.
2. Systematyka pracy nad rozprawą licencjacką i terminowa prezentacja jej fragmentów.
3. Opracowanie i złożenie pełnej pracy licencjackiej.
Literatura
Podstawowa:
1. Góralski A.: "Metody badań pedagogicznych w zarysie", Wydawnictwo APS, Warszawa 1999;
2. Pilch T.: "Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe", Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2001;
3. Rubacha K.: "Metodologia badań nad edukacją", Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008;
4. Sztumski J.: "Wstęp do metod i technik badań społecznych", Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 2010.
Uzupełniająca:
1. Gnietecki J.: "Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych", Wydawnictwo Naukowe PTP, Poznań 2003;
2. Nowak S.: "Metodologia badań socjologicznych", PWN, Warszawa 1970;
3. Palka S (red.).: "Orientacje w metodologii badań pedagogicznych", Wydawnictwo UJ, Kraków 1998.
Literatura przedmiotu: indywidualnie przez studentów gromadzona i krytycznie analizowania.
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa: Uzupełniająca: Indywidualnie zgromadzona literatura przedmiotu. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
3 rok - PEDAGOGIKA, studia I stopnia - studia stacjonarne |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: