Seminarium magisterskie WNP-PE-SEM-22-JM
Ostateczne i samodzielne ukończenie pracy magisterskiej, pod opieką promotora, pracy o charakterze systematyzującym i projektowym, badawczym lub aplikacyjnym. Samodzielne rozwiązanie problemu praktycznego (aplikacyjnego) bądź samodzielne rozwiązanie problemu ogólnego. Ogólna charakterystyka pisania pracy magisterskiej. Organizacja warsztatu pracy. Ostateczny dobór i analiza źródeł. Końcowa redakcja pracy naukowej. Zasady konstrukcji przypisów. Opracowanie wstępu i zakończenia. Redagowanie bibliografii. Skład komputerowy. Zapoznanie ze sposobami krytycznej analizy tekstu naukowego. Omówienie metod badań empirycznych i jakościowych.
W cyklu 2021/22_Z:
W świetle powyżej wskazanych celów (w skróconym opisie) podjęte zostaną odpowiednie działanie mające osiągnąć cele szczegółowe, według których student zna historyczny rozwój pojęć związanych z tematyką seminarium, zna twierdzenia powiązane z tematyka seminarium, potrafi połączyć je z twierdzeniami z podstawowego kursu studiów na kierunku pedagogika, zna techniki obliczeniowe właściwe dla dziedziny, z która związana jest problematyka seminarium; zna specyfikę różnych metod badawczych występujących w pedagogice oraz ma pogłębioną, rozszerzoną wiedzę z zakresu teorii i metodologii zastosowanych do badań przedmiotu pracy dyplomowej; ma dobrą orientację w literaturze przedmiotu (autorzy, ich dokonania, ośrodki i szkoły badawcze), obejmującej zakres tematyki pracy dyplomowej, z uwzględnieniem opracowań dotyczących kontekstów historycznych, kulturowych, socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych, językoznawczych; zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; potrafi gromadzić i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin pokrewnych, w kontekście przedmiotu własnych badań; posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów , wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowana argumentacją w kontekście wybranych perspektyw metodologicznych, teoretycznych i empirycznych; potrafi dokonać wyboru właściwej metody oraz narzędzi badawczych, pozwalających na rozwiązywanie problemów, będących przedmiotem pracy dyplomowej; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności; student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi zachęcać innych do zdobywania wiedzy; potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Potrafi analizować i formować swoją postawę etyczną. |
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: student zostaje zapoznany z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi praw autorskich. Ponadto uczestnicy zajęć poznają technikę pisania pracy naukowej, sposoby gromadzenia literatury i jej wykorzystania. Wspólne dla całej grupy rozwiązywanie problemów naukowych, pomagających w napisaniu pracy magisterskiej oraz indywidualne konsultacje. Metody oceny: podstawą uzyskania zaliczenia seminarium magisterskiego jest przedstawienie zrealizowania odpowiedniej partii materiału (III rozdziały). |
W cyklu 2022/23_Z:
W świetle powyżej wskazanych celów (w skróconym opisie) podjęte zostaną odpowiednie działanie mające osiągnąć cele szczegółowe, według których student zna historyczny rozwój pojęć związanych z tematyką seminarium, zna twierdzenia powiązane z tematyka seminarium, potrafi połączyć je z twierdzeniami z podstawowego kursu studiów na kierunku pedagogika, zna techniki obliczeniowe właściwe dla dziedziny, z która związana jest problematyka seminarium; zna specyfikę różnych metod badawczych występujących w pedagogice oraz ma pogłębioną, rozszerzoną wiedzę z zakresu teorii i metodologii zastosowanych do badań przedmiotu pracy dyplomowej; ma dobrą orientację w literaturze przedmiotu (autorzy, ich dokonania, ośrodki i szkoły badawcze), obejmującej zakres tematyki pracy dyplomowej, z uwzględnieniem opracowań dotyczących kontekstów historycznych, kulturowych, socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych, językoznawczych; zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; potrafi gromadzić i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin pokrewnych, w kontekście przedmiotu własnych badań; posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów , wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowana argumentacją w kontekście wybranych perspektyw metodologicznych, teoretycznych i empirycznych; potrafi dokonać wyboru właściwej metody oraz narzędzi badawczych, pozwalających na rozwiązywanie problemów, będących przedmiotem pracy dyplomowej; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności; student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi zachęcać innych do zdobywania wiedzy; potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Potrafi analizować i formować swoją postawę etyczną. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna historyczny rozwój pojęć związanych z tematyką seminarium, zna twierdzenia związane z tematyką seminarium, potrafi powiązać je z twierdzeniami z podstawowego kursu studiów na kierunku pedagogika, zna techniki obliczeniowe właściwe dla dziedziny, z którą związana jest problematyka seminarium, zna i rozumie podstawowe zasady związane z ochroną własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz uwarunkowań prawnych działalności naukowej i dydaktycznej. Umiejętności studenta: konstruuje rozumowania społeczno-pedagogiczne, wykraczające poza program studiów, w szczególności dowodzi twierdzenia, weryfikuje hipotezy, tworzy kontrprzykłady, sprawdza poprawność wnioskowań w budowaniu dowodów formalnych twierdzeń wykraczających poza program studiów, stosuje w razie potrzeby w danym dziale narzędzia z innych dziedzin pedagogicznych, na poziomie zaawansowanym i obejmującym pedagogikę współczesną przedstawia w mowie i piśmie pojęcia i metody dotyczące problematyki seminarium, w oparciu o literaturę w języku polskim lub obcym i inne źródła. Przygotowuje i przedstawia zaawansowane opracowanie dotyczący obranego problemu społeczno-edukacyjnego, wypowiada się w sposób swobodny, używając ścisłego języka, na temat zagadnień edukacyjnych, w rozważanych zagadnieniach wykraczających poza program studiów dostrzega struktury formalne związane z podstawowymi działami pedagogiki, przygotowuje, oparciu o literaturą w języku polskim lub obcym, pracę pisemną na zadany temat (praca magisterska) oraz wykorzystuje literaturę pedagogiczną w procesie samokształcenia.
Udział w seminarium - 30
Studiowanie literatury - 30
Konsultacje - 30
Przygotowanie do napisania metodologii badań własnych - 60
Suma godz.: 150
Liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
iedza (EK 1-2):
Ocena 2 (ndst): student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie metod badań ilościowych i jakościowych, nie potrafi samodzielnie dobrać i opracować narzędzi badawczych do rozwiązania postawionych problemów badawczych.
Ocena 3 (dost): student posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę w zakresie metod badań ilościowych i jakościowych, potrafi samodzielnie dobrać i opracować narzędzie badawcze do rozwiązania postawionych problemów badawczych.
Ocena 4 (db): student zna w pełni wiedzę w zakresie metod badań ilościowych i jakościowych, potrafi samodzielnie dobrać i opracować narzędzie badawcze do rozwiązania postawionych problemów badawczych.
Ocena 5 (bdb): student posiada w pełni uporządkowaną i utrwaloną wiedzę w zakresie metod badań ilościowych i jakościowych, potrafi samodzielnie dobrać i opracować narzędzie badawcze do rozwiązania postawionych problemów badawczych.
Umiejętności (EK 3-4):
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować zasadności doboru terenu i grupy badawczej oraz narzędzi badawczych do rozwiązania postawionych problemów badawczych w swojej pracy.
Ocena 3 (dost): student potrafi w ograniczonym stopniu dokonać analizy zasadności doboru terenu i grupy badawczej oraz narzędzi badawczych do rozwiązania postawionych problemów badawczych w swojej pracy.
Ocena 4 (db): student potrafi właściwie dokonać analizy zasadności doboru terenu i grupy badawczej oraz narzędzi badawczych do rozwiązania postawionych problemów badawczych w swojej pracy.
Ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie dokonuje analizy zasadności doboru terenu i grupy badawczej oraz narzędzi badawczych do rozwiązania postawionych problemów badawczych w swojej pracy.
Kompetencje (EK5):
Ocena 2 (ndst): student nie jest otwarty na wykorzystanie różnych metod i samodzielnego układania narzędzi badawczych.
Ocena 3 (dost): student w minimalnym stopniu jest otwarty na wykorzystanie różnych metod i samodzielnego układania narzędzi badawczych.
Ocena 4 (db): jest otwarty na wykorzystanie różnych metod i samodzielnego układania narzędzi badawczych.
Ocena 5 (bdb): student otwarty i zaangażowany w wysokim stopniu do na wykorzystanie różnych metod i samodzielnego układania narzędzi badawczych.
Na ocenę końcową składają się:
1. Praca własna studenta.
2. Przygotowanie narzędzi badawczych.
3. Napisanie części rozprawy.
4. Obecność na zajęciach.
Literatura
Bereznicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2011;
Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia, metodyka, ewaluacja, Lublin 2011;
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010;
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badan pedagogicznych, Kraków 2012;
Palka S., Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2011;
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2004;
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2004;
M. Weglicka, Jak pisac prace magisterska?, Kraków 2005;
R. Zenderowski, Technika pisania prac magisterskich, Warszawa 2013;
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagania wstępne obejmują: znajomość zagadnień z przedmiotów podstawowych i kierunkowych objętych planem studiów I stopnia na kierunku pedagogika. Podstawowa znajomość zagadnień metodologicznych oraz umiejętność przygotowywania kwerendy bibliograficznej. Ponadto na tym etapie przygotowywania student ma przygotowana część teoretyczna pracy magisterskiej i charakteryzuje się następującymi umiejętnościami: - Student zna specyfikę różnych metod badawczych występujących w pedagogice oraz ma pogłębioną, rozszerzoną wiedzę z zakresu teorii i metodologii zastosowanych do badań przedmiotu pracy dyplomowej; - Student ma dobrą orientację w literaturze przedmiotu (autorzy, ich dokonania, ośrodki i szkoły badawcze), obejmującej zakres tematyki pracy dyplomowej, z uwzględnieniem opracowań dotyczących kontekstów historycznych, kulturowych, socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych, językoznawczych; - Student umie samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; potrafi gromadzić i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin pokrewnych, w kontekście przedmiotu własnych badań; - Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów , wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowana argumentacją w kontekście wybranych perspektyw metodologicznych, teoretycznych i empirycznych; - Potrafił i dokonał wyboru właściwej metody oraz narzędzi badawczych, pozwalających na rozwiązywanie problemów, będących przedmiotem pracy dyplomowej. |
W cyklu 2021/22_L:
Warunkiem jest podstawowa wiedza z podstaw metodologii badań pedagogicznych wykorzystanych przy pisaniu pracy licencjackiej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagania wstępne obejmują: znajomość zagadnień z przedmiotów podstawowych i kierunkowych objętych planem studiów I stopnia na kierunku pedagogika. Podstawowa znajomość zagadnień metodologicznych oraz umiejętność przygotowywania kwerendy bibliograficznej. Ponadto na tym etapie przygotowywania student ma przygotowana część teoretyczna pracy magisterskiej i charakteryzuje się następującymi umiejętnościami: - Student zna specyfikę różnych metod badawczych występujących w pedagogice oraz ma pogłębioną, rozszerzoną wiedzę z zakresu teorii i metodologii zastosowanych do badań przedmiotu pracy dyplomowej; - Student ma dobrą orientację w literaturze przedmiotu (autorzy, ich dokonania, ośrodki i szkoły badawcze), obejmującej zakres tematyki pracy dyplomowej, z uwzględnieniem opracowań dotyczących kontekstów historycznych, kulturowych, socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych, językoznawczych; - Student umie samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; potrafi gromadzić i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin pokrewnych, w kontekście przedmiotu własnych badań; - Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów , wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowana argumentacją w kontekście wybranych perspektyw metodologicznych, teoretycznych i empirycznych; - Potrafił i dokonał wyboru właściwej metody oraz narzędzi badawczych, pozwalających na rozwiązywanie problemów, będących przedmiotem pracy dyplomowej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: