Praktyka pedagogiczna WNP-PE-RES-MGR-1p
Praktyka pedagogiczna trwa 90 godzin i obejmuje:
45 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej spośród następujących, m.in.:
- placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze
opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem.
45 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej:
- zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej; organizacje, stowarzyszenia, w których realizowane są wszelkiego rodzaju działania o charakterze resocjalizacyjnym.
Praktyka pedagogiczna obejmuje:
- 5 godzin zapoznania z organizacją pracy w placówce, stosowną dokumentacją,
- 10 godzin obserwacji,
- 10 godzin przygotowania konspektów prowadzonych zajęć oraz
skonsultowanie z opiekunem praktyk,
-15 godzin zajęć przeprowadzonych z pomocą opiekuna praktyk,
- 5 godzin - omówienie przeprowadzonych zajęć wraz z opiekunem praktyk.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_01 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki,
EK_02 - zna podstawy prawne funkcjonowania placówki,
EK_03 - zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce.
Umiejętności:
EK_01 - ma umiejętności interpersonalne,
EK_02 - posiadania właściwe umiejętności komunikowania się,
EK_03 - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji,
EK_04 - potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań,
EK_05 - posiada umiejętność opracowania konspektów,
EK_06 - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin i specyfiki pracy personelu,
EK_07 - stosuje metody, techniki i narzędzia pracy wykorzystywane w placówce;
EK_08 - potrafi przygotować i przeprowadzić samodzielnie zajęcia.
Kompetencje:
EK_01 - wykazuje się kulturą osobistą i taktem,
EK_02 - jest zainteresowany problematyką zajęć,
EK_03 - przejawia pozytywny stosunek do grupy.
Opis ECTS:
Czas przeznaczony na organizację praktyk - 10 godz
Czas przeznaczony na odbycie praktyk - 90 godz.
Zapoznanie się z literaturą przydatną do realizacji praktyk - 30 godz.
Wypełnienie niezbędnych dokumentów - 10 godz
Suma ECTS: 140/ 30 (25) = 5 ECTS
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową za praktyki pedagogiczne składają się:
- oceny wystawiona przez opiekuna praktyk w placówce,
- cząstkowe oceny założonych efektów kształcenia praktykanta,
- kompletność i wypełnienie przez studenta pozostałych dokumentów.
Na ocenę:
- dostateczną (3,0) - student realizuje założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji średnio na poziomie dostatecznym w ocenie opiekuna praktyk w placówce na Karcie Kompetencji Praktykanta, otrzymał ocenę dostateczną na Karcie Praktykanta, dokumentację z praktyk uzupełnił zdawkowo.
- dostateczną plus (3,5) - student realizuje założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji średnio na poziomie dostatecznym plus w ocenie opiekuna praktyk w placówce na Karcie Kompetencji Praktykanta, otrzymał ocenę dostateczną plus na Karcie Praktykanta, dokumentację z praktyk uzupełnił zdawkowo.
- dobrą (4,0) - student realizuje założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji średnio na poziomie dobrym w ocenie opiekuna praktyk w placówce na Karcie Kompetencji Praktykanta, otrzymał ocenę dobrą na Karcie Praktykanta, dokumentację z praktyk uzupełnił prawidłowo, ma różnorodne wnioski na temat pracy placówki.
- dobrą plus (4,5) - student realizuje założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji średnio na poziomie dobrym plus w ocenie opiekuna praktyk w placówce na Karcie Kompetencji Praktykanta, otrzymał ocenę dobrą plus na Karcie Praktykanta, dokumentację z praktyk uzupełnił rzetelnie, ma różnorodne wnioski i przemyślenia na temat pracy placówki i jej zadań.
- bardzo dobrą (5,0) - student realizuje założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji średnio na poziomie bardzo dobrym w ocenie opiekuna praktyk w placówce na Karcie Kompetencji Praktykanta, otrzymał ocenę bardzo dobrą na Karcie Praktykanta, dokumentację z praktyk uzupełnił rzetelnie i przedstawił komplet dokumentów, ma różnorodne wnioski i przemyślenia na temat pracy placówki i jej zadań oraz swojego miejsca w placówkach tego typu.
Literatura
Literatura uzupełniająca przydatna do prowadzenia zajęć:
Kozdroń A., Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Difin, Warszawa 2014.
Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Difin, Warszawa 2017.
Verfuerth M., Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych, Jedność, Kielce 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: