Praca z dzieckiem zdolnym WNP-PE-PZD
Problematyka zajęć jest osnuta wokół tematyki zagadnień związanych z uczniem zdolnym (teorie uczenia się, nauczania, znane teorie dotyczące rozwoju). Przygotowują one studenta do pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym od zaplanowania, przygotowania po poradnictwo w zakresie poprawności metodycznej dotyczących przeprowadzenia zaplanowanych zajęć.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów;
- ma elementarną i uporządkowaną wiedzę na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującą terminologię, teorię i metodykę;
Umiejętności:
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności z obszaru pedagogiki zdolności, korzystając z różnych źródeł;
- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się
- rozpoznaje i wspierania uczniów zdolnych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych;
kompetencje społeczne:
- odnosi zdobytą wiedzę do projektowania pracy z uczniem zdolnym, i współpracy ze specjalistami i instytucjami pozaszkolnymi w obszarze rozpoznawania i wspierania zdolności i uzdolnień dzieci.
PUNKTY ECTS:
udział w zajęciach: 15
przygotowanie do zajęć / studiowanie literatury 20
Przygotowanie eseju: 30
Kryteria oceniania
Od studenta wymagane są:
- obecność na zajęciach - max 1 nieobecność
-czynny udział w zajęciach
Metoda oceniania:
przygotowanie pracy pisemnej: esej na ustalony z prowadzącym temat dot. dzieci zdolnych ( 7 pkt- ocena bdb;6 pkt - ocena db+; 5 pkt ocena db,4 pkt- ocena dst+ 3 pkt dst)
Kryteria oceniania:
Ocena bdb (5) :7 pkt- student w eseju, w sposób pogłębiony, świadczący o pogłębionym zrozumieniu tematu operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, doskonale interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, płynnie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; Świadomie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym.
ocena db +(4+) - 6 pkt – student w eseju wnikliwie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, dobrze interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, płynnie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; Przemyślanie i poprawnie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym.
ocena db (4) - 5 pkt - student w eseju poprawnie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, poprawnie interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; poprawnie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym.
ocena dst+ (3 +) 4 pkt - student w eseju w niepełnym zakresie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, w niepełnym zakresie interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów,w niepełnym zakresie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; W niepełnym zakresie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym.
ocena dst (3) – 3 pkt - student w eseju w ograniczonym zakresie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, w ograniczonym zakresie interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, w ograniczonym zakresie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; W ograniczonym zakresie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym.
Literatura
Literatura podstawowa:
Eby J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998;
Sękowski A., Osiągniecia uczniów zdolnych, TN KUL, Lublin 2000;
Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012;
Łaszczyk J., Jabłonowska M. (red.), Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008;
Bowkett S., Wyobraź sobie, że… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, WSiP, Warszawa 2000;
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000;
Literatura uzupełniająca:
Gerig R., Zimbardo P., Psychologia i życie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: