Psychologia wychowania i edukacji WNP-PE-PWE-MC
Celem kursu jest omówienie wybranych zagadnień z zakresu psychologii wychowania i edukacji. Przekrój zagadnień dobrany jest pod kątem omówienia najważniejszych, z punktu widzenia praktyki, nurtów psychologicznych, z których wyłaniają się odmienne koncepcje wychowania. Omawiane nurty wzajemnie się uzupełniają i znajdują swoje odzwierciedlenie w dyskutowanych zagadnieniach praktycznych. Podejście takie, z założenia ułatwić ma studentom transfer wiedzy teoretycznej na praktykę pracy pedagoga. Na zajęciach omówione zostaną także zagadnienia związane z najczęściej spotykanymi wyzwaniami (w świetle badań empirycznych) pracy psychologiczno-pedagogicznej, trudności wychowawcze oraz rola psychologa szkolnego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opis efektów kształcenia:
EK_01 - ma elementarną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania i edukacji
EK_02 - zna podstawy wychowania i edukacji w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, poznawczej, neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, społecznej.
Umiejętności
EK_01 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii edukacji w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych.
EK_02 -potrafi posługiwać się podstawowymi koncepcjami psychologii w celu analizowania motywów i wzorów zachowań osób oraz grup, diagnozowania
i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej.
Kompetencje
EK_01 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w oparciu o wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w ujęciu różnych dziedzin psychologii; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wykorzystania wiedzy na temat psychologi wychowawczej w pracy pedagogicznej
Liczba punktów ECTS: 3 - udział w zajęciach: 15 godzin, praca własna z tekstem 40 godzin, przygotowanie do zajęć 20 godzin. Łącznie 75 godzin.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
1. Metody podające: wykład informacyjny, konwersatoryjne, opis
2. Metody problemowe (burza mózgów)
3. Metody ćwiczeniowo-praktyczne analiza filmów i audycji dźwiękowych, studium przypadku.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
NP2_W06, NP2_W11, NP2_W12, - Test wiedzy składający się z 25 pytań zamkniętych oraz 5 pytań otwartych. Moodle adres: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=15311
NP2_U02, NP2_U07 - Test wiedzy składający się z 25 pytań zamkniętych oraz 5 pytań otwartych.
NP2_K01, NP2_K03 - Test wiedzy składający się z 25 pytań zamkniętych oraz 5 pytań otwartych.
Warunki zaliczenia przedmiotu: obecnośc na zajęciahc (max jedna nieobecność w semestrze, zaliczenie testu wiedzy.
Na ocene końcową skłądają się:
Obecność na zajęciach (e-learning) - max 15 pkt.
Ocena z egzaminu końcowego max. 85 pkt. na platformie Moodle https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=15311
90-100% - ocena bdb
80-89 - ocena db
65-79 - cena dst+
50- 65 - ocena dst
40-49 - ocena db.
0-40 - ocena ndst.
Literatura
Brzezińska, A. I., Appelt, K., Hejmanowski, S., Jabłoński, S., ej Smykowski, B., Wojciechowska, J., & Ziółkowska, B. (2005). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa.
Przetacznik- Gierowska M.,Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, t. 1 i 2
Kowalik S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mietzel G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP.
Wojciszke, B. (2011) Psychologia Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: