Psychologia wychowania i edukacji WNP-PE-PWE
1. Omówienie zawartości treściowej wykładu. Zagadnienia wprowadzające. Psychologia edukacji, psychologia wychowania, psychologia kształcenia – ustalenia terminologiczne.
2. Przedmiot zainteresowań psychologii edukacji.
3. Edukacja a rozwój jednostki. Wiedza o rozwoju psychicznym jako podstawa nauczania i wychowania.
4. Ideologie wychowania.
5. Podmiotowość i odpowiedzialność w edukacji.
6. Uwarunkowania skutecznego uczenia się i nauczania.
7. Szkoła jako kontekst rozwoju.
8. Dialog edukacyjny.
9. Adaptacja uczniów do warunków szkolnych.
10. Trudności i błędy wychowawcze.
11. Konflikty w środowisku szkolnym: źródła, sposoby rozwiązywania i znaczenie.
12. Dzieci wymagające specjalnego nauczania.
13. Nauczyciel jako podmiot procesu edukacyjnego i jego specyficzne problemy.
14. Idea edukacji całożyciowej. Edukacja osób dorosłych.
15. Nowoczesne technologie informacyjne w edukacji.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W11: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej. Zna teorie i modele opisujące i wyjaśniające przebieg rozwoju człowieka w toku całego życia. Zna przebieg i rozumie specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia. Jest świadomy/a czynników ułatwiających i zakłócających proces rozwoju zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym.
K_U11: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z zakresu psychologii rozwojowej. Sprawnie posługuje się terminologią z tego zakresu. Potrafi odnieść swoją wiedzę z zakresu rozwoju człowieka do wyników badań w innych dziedzinach psychologii, a także do wyjaśniania zachowania człowieka w życiu codziennym. Potrafi wskazać główne osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia. Potrafi przeprowadzić diagnozę rozwoju i wskazać kierunki możliwych oddziaływań usprawniających rozwój.
K_K11: Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, nie lekceważąc i nie pomniejszając wpływu czynników rozwojowych. Potrafi sprawnie komunikować się z osobami w różnych okresach rozwojowych (dzieci, osoby starsze), starając się być wolnym od stereotypów i uprzedzeń. Przeciwstawia się dyskryminacji osób ze względu na wiek. Jest gotowy/a zaangażować swoją wiedzę i umiejętności w celu rozpoznania zagrożeń dla rozwoju i w celu działania na jego korzyść, tak w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym.
Kryteria oceniania
Opracowanie wybranego tematu (forma ustna i pisemna) i omówienie go z uczestnikami zajęć (przygotowanie zadań, tematów do dyskusji). Oceniany jest dobór treści (wyczerpanie tematu), sposób ich prezentacji (spójność wypowiedzi, komunikatywwność), zastoswanie środków wizualnych i materiałów pomocniczych, przygotowanie zadań dla studentów, formy ich aktywizacji.
Udział w dyskusjach na zajęciach.
Student opracowuje wybrany temat (referat) i omawia go z uczestnikami kursu na zajęciach (przygotowanie zadań, tematów do dyskusji) oraz opracowuje formę pisemną wystąpienia. Kurs kończy się egzaminem ustnym.
Literatura
Kowalik S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mietzel G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP.
Dembo M.H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: