Pedagogika szkolna WNP-PE-PSZK
Treści kształcenia:
1. Rozwój pedagogiki szkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej. Podstawowe obszary zainteresowań i związane z nimi badania;
2. Szkoła i jej miejsce w społeczeństwie;
3. Współczesne koncepcje wychowania w szkole.
4. Nauczyciel jako animator środowiska szkolnego – przygotowanie i warsztat pracy.
5. Dyrektor szkoły. Rodzice a wychowanie w szkole. Rola i zadania szkolnego pedagoga.
6. Funkcje szkoły i efektywność edukacji szkolnej (powodzenie i niepowodzenie szkolne ucznia, ich uwarunkowania).
7. Kultura szkoły – pojęcie, modele, perspektywy badań.
8. Struktura systemu szkolnego w Polsce, stan i kierunki reformy oświaty.
9. Szkoła w wybranych krajach europejskich w perspektywie badań międzynarodowych.
10. Nowe idee, problemy i wyzwania pedagogiki szkolnej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
Zna strukturę i funkcje systemu edukacji, wybrane systemy edukacyjne innych krajów;
Zna funkcjonowanie instytucji szkoły, rodziny i innych oraz zachodzące między tymi środowiskami relacje istotne z punktu widzenia procesów opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych;
Umiejętności
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki szkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych pomocowych;
Potrafi kierować się zasadami etycznymi w działalności zawodowej;
Kompetencje
Student jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, budowania warsztatu pracy pedagoga oraz badacza;
Utożsamiania się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych.
Opis ECTS
AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe - wykład 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 20
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji
Inne formy – indywidualna praca z tekstem 10
Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny składający się z dziesięciu pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć.
Punkty - ocena:
10-9 = 5.0
8 = 4.5
7 = 4.0
6 = 3.5
5 = 3.0
3.0 – Student zna terminologię używaną w pedagogice; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych obszarów zainteresowań pedagogiki szkolnej; umie scharakteryzować strukturę i funkcje systemu edukacji.
3.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych obszarów zainteresowań pedagogiki szkolnej; zna funkcjonowanie instytucji szkoły, rodziny i innych oraz zachodzące między tymi środowiskami relacje istotne z punktu widzenia procesów opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych.
4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych obszarów zainteresowań pedagogiki szkolnej; potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki szkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych pomocowych.
4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych obszarów zainteresowań pedagogiki szkolnej; umie scharakteryzować strukturę i funkcje systemu edukacji oraz wybranych systemów edukacyjnych innych krajów; potrafi przedstawić współczesne koncepcje wychowania w szkole oraz zadania pedagoga szkolnego.
5.0 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych obszarów zainteresowań pedagogiki szkolnej; umie scharakteryzować strukturę i funkcje systemu edukacji oraz wybranych systemów edukacyjnych innych krajów; prezentować wiedzę z zakresu kultury szkoły – pojęcie, modele, perspektywy badań; potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wyzwań w pedagogice szkolnej.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Kałuszyński M., Nauczyciel i uczeń. Problemy etyczne wychowania i nauczania, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2002.
2. Kawecki I., Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Impuls, Kraków 2003.
3. Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010; https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/212/3/Kujawi%C5%84ski_tekst.pdf.
4. Szymaniak J., Pedagogika szkolna, Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna, Koszalin 2013.
5. Drewnowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne, Impuls, Kraków 2015.
6. Schleicher A., Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI wieku, Evidence Institute – Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa 2019.
7. Gawrecki L., Menedżerskie zarządzanie placówką edukacyjną. Praktyczny poradnik dla dyrektorów szkół, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001.
2. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WaiP, Warszawa 2007.
3. Dolata R., Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
4. Psychologia ucznia i nauczyciela, red. S. Kowalik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
5. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej, TRANS HUMANA, Białystok 2011.
6. Nadziakiewicz E., Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły, ORE, Warszawa.
7. B. Śliwerski, Edukacja (w)polityce. Polityka (w) edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: