Psychologia rozwoju człowieka WNP-PE-PSRC
Psychologia Rozwoju Człowieka to wykład skoncentrowany na dogłębnym zrozumieniu procesów rozwojowych człowieka od narodzin aż po starość. Wykład ten oferuje kompleksowe spojrzenie na różnorodne aspekty rozwoju ludzkiego, łącząc teorię z praktyką i najnowszymi badaniami w dziedzinie psychologii rozwojowej. Studenci będą mieli okazję zgłębić kluczowe teorie rozwojowe, zrozumieć wpływ czynników biologicznych, społecznych i kulturowych na rozwój, a także zastosować tę wiedzę w kontekście edukacyjnym i terapeutycznym.
Cele Edukacyjne:
Zrozumienie podstawowych teorii i koncepcji w psychologii rozwojowej.
Analiza wpływu czynników genetycznych, środowiskowych i kulturowych na rozwój człowieka.
Zastosowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej w praktyce edukacyjnej i terapeutycznej.
Rozwój umiejętności krytycznego myślenia i analizy badań w dziedzinie psychologii rozwojowej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
W06 - Student zna podstawową I rozszerzoną terminologię z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości; Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych. Ma świadomość wpływu czynników społecznych, biologicznych i kulturowych na rozwój
U05, U12 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi i rozszerzonymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne; ma świadomość swojej wiedzy, potrzeby indywidualizacji działań i rozpoznawania potrzeb dzieci w zależności od ich możliwości rozwojowych; widzi stałą potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Opis ECTS
Udział w zajęciach: 30 godzin
Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 20 godzin
Przygotowanie się do egzaminu: 10 godzin
Aktywny udział podczas wykładów: 30 godzin
90/30 godzin / 3 ECTS
Kryteria oceniania
egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru na koniec semestru
Skala:
0-49% - 2 (ndst)
50-60% - 3 (dst)
61-70% -3+ (dst+)
71-80% - 4(db)
81-90% - 4+ (db+)
91-100% - 5 (bdb)
Student na ocenę:
3 (dst) Student posiada podstawową wiedzę na temat kluczowych teorii rozwojowych i rozumie ogólne zasady rozwoju człowieka. Wykazuje minimalną zdolność do analizowania wpływu czynników na rozwój człowieka i ma ograniczone umiejętności w zastosowaniu teorii w praktyce. Uczestnictwo w dyskusjach i projektach grupowych jest pasywne.
3+ (dst+) Student wykazuje się nieco lepszym zrozumieniem teorii rozwojowych i ich zastosowania niż na poziomie dostatecznym. Posiada umiejętność identyfikacji podstawowych czynników wpływających na rozwój i potrafi w ograniczonym zakresie zastosować te wiedzę w praktyce. Udział w dyskusjach jest aktywniejszy.
4 (db) Student ma solidną wiedzę na temat teorii rozwojowych i rozumie złożoność procesów rozwojowych. Wykazuje umiejętność analizowania różnych czynników wpływających na rozwój i potrafi stosować te wiedzę w praktycznych kontekstach edukacyjnych i terapeutycznych. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach i projektach grupowych.
4+(db+) Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat teorii rozwojowych i wykazuje się głębokim zrozumieniem procesów rozwojowych. Demonstruje zdolność do krytycznej analizy i efektywnego zastosowania teorii w różnych kontekstach. Jego udział w dyskusjach i projektach grupowych jest bardzo aktywny i twórczy.
5 (bdb) Student wykazuje się doskonałą znajomością teorii rozwojowych i głębokim zrozumieniem złożonych procesów rozwojowych. Posiada duże umiejętności w analizowaniu i zastosowaniu teorii w praktyce, wykazując innowacyjność i kreatywność. Aktywnie i konstruktywnie uczestniczy w dyskusjach, wnosząc istotny wkład w projekty grupowe. Demonstruje zdolność do samodzielnego myślenia krytycznego i zaawansowanego zrozumienia złożonych zagadnień związanych z psychologią rozwojową.
Literatura
Literatura podstawowa:
Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003
Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005
Literatura uzupełniająca
Beata Oelszlaeger-Kosturek, Neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się.
Wybrane zagadnienia, Prima Educatione 2020
Małgorzata Chojak, Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 1/23/2018
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: