Psychologia społeczna WNP-PE-PSPO
Tematyka kursu obejmuje elementarne zagadnienia z zakresu psychologii społecznej i jej zastosowania w celach edukacyjnych. Z jednej strony studiujący poznają wybrane zagadnienia odnoszące się do głównych koncepcji społecznego funkcjonowania człowieka. Omawia się tu m.in takie zagadnienia, jak postrzeganie społeczne i przetwarzanie informacji społecznych oraz korzyści i zagrożenia wynikające z automatyzacji tych procesów; analiza wpływu obecności innych na sferę poznawczo-emocjonalną i behawioralną człowieka; postawy i wartości społeczne oraz możliwości ich kształtowania; zjawiska zachodzące w grupie społecznej; zaangażowanie prospołeczne; i inne wybrane tematy typu konfliktowość; doskonalenie umiejętności obserwacji i analizy zjawisk psychospołecznych, jak i autoanalizy.
Tematyka zajęć:
1. Wpływ społeczny, w tym perswazja.
2. Poznanie społeczne, w tym spostrzeganie osób oraz tożsamość społeczna.
3. Relacje społeczne, w tym atrakcyjność interpersonalna, zachowania pomocne, agresja i procesy grupowe.
4. Polityka i uprzedzenia.
5. Sympatia, miłość i wrażliwość.
6. O lepszej stronie natury ludzkiej, czyli zachowania prospołeczne.
7. Problematyka płci w psychologii.
--
Uczestnicy samodzielnie zapisują się do zespołu MS Teams:
KOD ZESPOŁU: 3b71frl
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aO7HpzK_ZzSWbtOvsmEPBnp5fJSmxHJg_1QnbY8wqTXY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7064a670-1fae-43d1-a31e-fa402e566cb0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Opis efektów kształcenia:
K_W01 - definiuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii społecznej i wychowania
K_W02 - ma elementarną wiedzę na temat psychologicznych podstaw pedagogiki, w zakresie psychologii społecznej i wychowania, zna możliwości przedmiotowych i metodologicznych powiązań pomiędzy psychologią i pedagogiką, np. rozumie znaczenie nastawień i stereotypów w pracy nauczyciela;
K_W04 - zna problematykę poznania społecznego i przetwarzania informacji społecznych; ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów tworzenia postaw społecznych, wpływu społecznego, zachowań prospołecznych; zna problematykę stereotypizacji i powstawania uprzedzeń oraz możliwości psychopedagogicznego przeciwdziałania im; wyjaśnia mechanizmy wpływu wychowawczego, odwołując się do podstawowych koncepcji psychologicznych; opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych;
K_W09 – zna podstawowe teorie psychologiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów;
K_W010 – ma uporządkowaną wiedzę na temat funkcjonowania grup i mechanizmów grupowych, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska rodzinnego i grup rówieśniczych stanowiących teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej; ma też odpowiednią wiedzę o podmiotowych i środowiskowych czynnikach warunkujących funkcjonowanie dzieci i młodzieży w rodzinie i innych kontekstach społecznych
Umiejętności:
K_U02 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii społecznej i wychowawczej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych; wyjaśnia konkretne zachowania dzieci i dorosłych odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii społecznej i wychowania;
K_U03 -potrafi posługiwać się podstawowymi koncepcjami psychologii społecznej i wychowania w celu analizowania motywów i wzorów zachowań społecznych, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych obszarów działalności pedagogicznej.
K_U010 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych;
Kompetencje
K_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie wiedzy psychopedagogicznej, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców.
K_K03 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w oparciu o wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością̨ w realizacji indywidualnych i zespołowych działań́ profesjonalnych w zakresie wykorzystania wiedzy na temat psychologii społecznej i wychowawczej w pracy pedagogicznej.
Obciążenie pracą studenta: średnia liczba godzin w ramach 3 ECTS
udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie do zajęć: 10 godz.
przygotowanie ćwiczenia praktycznego: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 30 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3: 85 godz.
Metody dydaktyczne:
- wykład informujący i konwersatoryjny
- praca w grupach - metoda stolików eksperckich
- ćwiczeniowo – praktyczne
Kryteria oceniania
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego obejmującego 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru (można zaznaczyć tylko jedną odpowiedź): bdb od 85%, dst od 51%.
Literatura
Literatura podstawowa:
Aronson E. Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Wojciszke, B. (2012). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar.
Literatura dodatkowa:
Cialdini, R.B. Wywieranie wpływu na innych. Gdańsk: GWP, 2002.
Kenrick, D.T., Neuberg, Cialdini, R. B. Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP, 2002.
Wojciszke, B. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: