Psychologia kliniczna WNP-PE-PSKLMGR
W trakcie wykładu zgłębimy podstawowe założenia psychologii klinicznej, analizując pojęcia normy i psychopatologii oraz różne mechanizmy powstawania zaburzeń zdrowia psychicznego, w tym modele biomedyczny, psychodynamiczny, behawioralny i poznawczo-humanistyczny. Poruszymy zagadnienia diagnozy psychologicznej, omawiając metody oceny i analizując trudności przystosowawcze u dzieci. Zajmiemy się również tematyką stresu, agresji dziecięcej oraz zaburzeń osobowości, zwracając uwagę na ich przyczyny i sposoby radzenia sobie z nimi. Dodatkowo, omówimy relacje terapeutyczne i ich znaczenie w procesie leczenia, a także interwencje kryzysowe i narzędzia terapeutyczne stosowane w pracy z osobami cierpiącymi na różne problemy zdrowia psychicznego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W06; student posiada wiedzę z zakresu psychopatologii ogólnej, zna przyczyny wyjaśniające zaburzenia zachowania, umie scharakteryzować główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej oraz wybrane problemy psychiczne w grupie dzieci i młodzieży
NP2_U05; student rozumie zagadnienia z zakresu psychopatologii ogólnej, potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej
NP2_U12 student potrafi różnicować problemy psychiczne u dzieci i młodzieży, wskazać właściwe dla danego problemu metody diagnozy i terapii psychologicznej; student ma świadomość indywidualizacji pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży doświadczajacych różnych rodzajów problemów psychologicznych
Kryteria oceniania
egzamin pisemny - test (pytania jednokrotnego wyboru, za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt
Skala:
91-100% - 5 (bdb)
81-90% - 4+ (db+)
71-80% - 4 (db)
61-70% - 3+ (dst+)
50-60% - 3 (dst)
0-49% - 2 (ndst)
Student na ocenę:
3 w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, odróżnia grupy zaburzeń zdrowia psychicznego
3+ w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego
4 w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego
4+ w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym
5 w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, bardzo dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym, aktywnie uczestniczy w zajęciach podczas dyskusji
Literatura
Wykaz literatury
Podstawowa:
Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007
Cierpiałkowska L., Sęk H., (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa. PWN.
Sęk H., (2008). Psychologia kliniczna. T. 1 i 2. Warszawa. PWN.
Sęk H., (2020). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa. PWN.
Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003
Cykl książek "One są wśród nas" opracowanych przez ORE
Uzupełniająca:
Cierpiałkowska L., Borkowska A., Grzegorzewska J., (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa. PWN.
Grzesiuk L., (1998). Psychoterapia. Warszawa. PWN. Warszawa.
Klimasiński K., (2020). Elementy psychopatologii i psychologii klinicznej. Kraków. Wyd. UJ.
Kratochvil S., (2003). Podstawy psychoterapii. Poznań. Zysk i S-ka.
Sęk H., (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa. Wyd. Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: